Tre masterstudenter på Internationella Handelshögskolan i Jönköping har tilldelats Expanding Markets Award, ett pris för den bästa export- och marknadsföringsplanen för ett svenskt företag och en del knyts till Ge-Ji i Skillingaryd.
Prisutdelningen, som avslutade masterkursen avancerad internationell marknadsföring ägde rum på Handelshögskolan i dag.
Thomas Cyron (Tyskland), Jil Lambert (Tyskland), och Henok Hayle (Sverige) tog emot priset på 10 000 kronor för sitt arbete med GeJi Industri AB, ett företag med kontor och tillverkning i Skillingaryd, som har drivit utvecklingen inom formsprutade plastprodukter sedan 1963 och nu vill in på den tyska marknaden. Laget analyserade företaget internt och gjorde sedan en djupdykning i den tyska marknaden för att se vilka faktorer som GeJi måste ta i beaktande.
Hedersutnämnanden gavs till Adam Pawel (Polen), Matej Tremko (Slovakien), Björn Bittner (Tyskland) och Sanna Persson (Sverige) som arbetade med Swede-Wheel, och Bicen Sun (Kina), Yuchen Luo (Kina), Askar Muratov (Kirgistan) och Richard Jansen (Nederländerna), som arbetade med Esselte & Rapid.
– Den här kursen är unik i Sverige, och vi ger studenterna en verklig utmaning, sa Benjamin Hartmann, ekonomie doktor, kursansvarig och examinator för kursen.
– Vi har en gemensam övertygelse att ni studenter måste få verkliga kontakter inom näringslivet, och arbeta med projekt som är viktiga för företagen, sa juryns ordförande Bo Leander vid prisutdelningen Han noterade också att det varit nästan omöjligt att utse en vinnare, eftersom juryn varit så imponerad av alla studenternas presentationer.
Ge-Ji i Skillingaryd.
Jag har sett er produktion och man blir riktigt stolt av att ha en sån tillverkning som er i en kommun där man och lever. Vi är ju bara drygt 13000 invånare.