Antalet laddbara fordon fortsätter att öka rekordartat och är nu uppe i över 10 000 stycken.
– Vi är övertygade om att om att el- och gasfordon av avgörande betydelse för att vi tillsammans ska minska utsläppen av koldioxid inom transportsektorn, säger Andreas Olsson, Energi- och klimatstrateg på Länsstyrelsen i Jönköpings län.
Bara under maj månad registrerades 705 ny fordon i Sverige, vilket är den högsta månadssiffran någonsin.
I Vaggeryds kommun har det tagit sin tid att skapa en ”elbilsflotta”. Elbyrån AB var först i juni 2012 med en Renault Kangoo, följd av kommunen och ”Sladden” som från vintern 2013 hade sin bas på reningsverket i Skillingaryd.
Nu står kommunens hemtjänst på tur att leasa fem eller se elbilar.
Länsstyrelsen är sedan flera år tillbaka pådrivande i utvecklingen för att fler ska välja elfordon samt för ökad användning av biogas i länet. Länsstyrelsen engagerar sig även i forsknings- och utvecklingsprojektet Green Charge som är Sveriges största regionala satsning på elfordon med privata, kommunala, regionala, och statliga organisationer. Projektet vill snabba på introduktionen av elfordon utifrån sociala, ekologiska och ekonomiska hållbarhetskriterier.
Green Charge har inom flera områden klarlagt vad som krävs för en framtidssäker, konkurrenskraftig utveckling av elfordon. Ett framträdande resultat kom 2013 då det konstaterades att elbussar redan var 25 procent billigare än dieselbussar. Dessa beräkningar har nu bekräftats efter tester med riktig elbuss i åtta olika städer.
Sveriges totala bestånd uppgår nu till 10 740 laddbara fordon, enligt statistik från Power Circle.
De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (1 241 st), Renault Kangoo (776 st) och Tesla Model S (574 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (3 112 st) och Volvo V60 (1 235 st) vanligast.
Det är juni 2012 och Elbyråns vd Håkan Gustafsson presenterar den första eldrivna bilen i Vaggeryds kommun.