Hjortsjöskolans rektor svarar på ett debattinlägg från några elever vid skolan.
Vid läsårsavslutningen på Hjortsjöskolan så är huvudfokus på eleverna i årskurs 9, nu och i framtiden. Eleverna i årskurs 9 har kämpat med värdegrundsarbete, lärande och kunskapsutveckling i fyra år. Det är deras resa och målgång under högstadietiden som ska uppmärksammas och firas.
Avslutningen för årskurs 9 ska vara högtidlig och minnesvärd,
framför allt för elever i årskurs 9 med anhöriga. I detta sammanhang är även all skolpersonal väldigt stolta över den resa som elever i årskurs 9 har gjort. Grundtanken med en gemensam avslutning för årskurs 6-9 är att kunna göra avslutningen än mer högtidlig med tydligt fokus på eleverna i årskurs 9, men där även övriga elever, med all personal, kan få medverka i den gemensamma högtiden.
I slutändan handlar det om utgångspunkten att det är en skola för alla – ett viktigt avstamp i skolans vision – och en gemensam avslutning för alla, med fokus på elever i årskurs 9. Dock är jag som rektor med personal medvetna om att vi kunde ha förklarat vårt syfte med en gemensam avslutning i ett tidigare skede, vilket är att beklaga. Förhoppningen är ändå att alla elever i årskurs 9 ska få uppleva att deras sista veckor på Hjortsjöskolan och den gemensamma avslutningen blir en minnesvärd och positiv upplevelse där Stockholmsresan, supén och Göteborgsresan enbart är för elever i årskurs 9.
När det gäller skolans omorganisation till så kallade vertikala arbetslag så bygger det på en lång och omfattande beslutsprocess med alla lärare på skolan. I processen har fördelar och nackdelar med olika organisationsförslag analyserats och utvärderats utifrån läroplanens mål och kunskapskrav.
Ett viktigt argument för att ta steget till en ny organisation är att skapa större möjligheter till ökad trygghet för alla årskurser och elever, då vi i nuvarande organisation med horisontella arbetslag enligt resultat från trivselenkäter har utmaningar i att skapa en trygg miljö för alla elever. Beslutet att införa vertikala arbetslag är i huvudsak grundat i ett pedagogiskt resonemang.
Ett vertikalt system skapar större förutsättningar att konkretisera läroplanens kunskapskrav i ett 6–9-perspektiv. Den grundläggande pedagogiska tanken är att man som elev får ökad förståelse för hur kunskapskraven hänger ihop under hela resan från årskurs 6 till årskurs 9.
I ett horisontellt system finns en risk att man missar denna progression (gradvis ökat framåtskridande) i sin kunskapsutveckling. I ett horisontellt system finns även farhågor att isolerade ”öar” skapas i utbildningen, vilket ej rimmar med skolans gemensamma vision, en skola för alla. I ett vertikalt system ser vi även att förutsättningarna att skapa passande utmaningar för de elever som behöver det ökar.
Det är arbetslagen som är indelade i ett vertikalt system, med följden att vissa lektioner kommer att hållas i de klassrum som ligger i nära anslutning till arbetslagets arbetsplats. Tanken är att lärare som ingår i ett arbetslag i huvudsak ska undervisa de elever som är knutna till det arbetslaget. På skolan kommer det alltid att finnas gemensamma utrymmen som är tillgängliga för alla elever där elever kan möta vänner (från kanske olika årskurser) utanför lektionstid, även om det finns specifika hemvister för arbetslagen.
Vad gäller eventuella mentorsbyten och lärarbyten så har en ambition varit att elever och lärare ska ha kontinuitet även i en ny organisation. Utifrån läget att några lärare slutar på skolan (vilket inte är kopplat till aktuella förändringar) samt ambitionen att säkerställa att all behörighet finns i alla arbetslag, är konsekvensen att vissa lärarbyten och mentorsbyten blir aktuella. Dock hade detta även blivit aktuellt om vi hade haft kvar ett horisontellt system då lärare med olika ämnesbehörigheter i huvudsak ska undervisa i det arbetslag man tillhör.
Med största respekt för att traditioner är viktiga på en skola, och med största respekt för att förändringar skapar oro och funderingar, så är det denna organisation jag som rektor, tillsammans med lärare, ser som framgångrik och långsiktig utifrån skolans vision – tillsammans in i framtiden, med fokus på kunskap.
Peter Thoreström, rektor Hjortsjöskolan 6–9 Vaggeryds kommun
Gör om gör rätt! Du lyssnade inte ett skit på vad niorna önskade av sin avslutning.
Mvh Johan T
Jag tycker att du pratar om elevinflytande hela tiden, men även om en massa elever skriver under en lapp om att de vill ha förändring så lyssnar du inte. Om niorna vill ha sin skolavslutning så låt dem bara ha den då, vad är problemet liksom?