För några år sedan gjorde länets socialdemokratiska riksdagsledamöter ett studiebesök hos Peter Rostedt och hans åkeri i Vaggeryd.
I dag gjorde tre av de fyra socialdemokratiska F-riksdagsmännen om besöket och mötte en helt annan värld.
– Bra att få en uppdatering eftersom det allmänt sett är viktigt att få ut godstrafiken på järnvägarna och få bort lastbilstrafiken från vägarna, menar Thomas Strand.
Hans kollega i riksdagen Helene Pettersson underströk, efter guidningen på Båramo-terminalen och fördjupad information i lokala transportfrågor vid PGFs huvudkontor på travbaneområdet, att det är en jätteutveckling som skett och pågår här.
Då, för några år sedan, fanns varken Båramoterminal eller en seriös diskussion om centrala kombiterminaler. För att inte tala om fjärrblockering och elektrifiering av y:et.
I dag är frågan om Jönköping (Torsvik) eller Vaggeryd-Nässjö-konstellationen får den stora centrala terminal som planeras av Trafikverket. Några ställningstaganden från de tre (S)-riksdagsmännen i huvudfrågan gavs dock inte.
Carina Hägg underströk dock att det är viktigt att terminalen inte hamnar för långt bort från GGVV-områdets behov.
– Det är viktigt att industritäta GGVV täcks upp, och Torsvik ligger långt bort. Men tyvärr har ju det här landet ingen industripolitik.
Thomas Strand menar för sin del att utvecklingen måste få avgöra placeringen.
– Jag tror att det är viktigt att svaret på den frågan får växa fram underifrån, sa han och delar därmed Peter Rostedt uppfattning om att placeringen inte är livsviktig. Istället anser de att det är viktigt att det skapas förutsättningar för att växa.
Elektrifiering av y:et och fjärrblockering är två sådana punkter som påskyndar tillväxten. Peter Rostedt menar att en elektrifiering på sträckan Vaggeryd-Värnamo inte behöver kosta mer än 80 miljoner. Planerna för elektrifiering talar om 2018-2019 men Rostedt tror att den kan komma tidigare.
– Det var så vi fick upprustningen av sträckan Halmstad-Nässjö när tunnelbygget i Hallandsås stod stilla och det periodvis blev pengar över, konstaterade han.
Thomas Strand menar också att frågan om höghastighetståg på separata spår är viktig för att skapa utrymme för godstrafiken på stambanorna.
Perspektiven i de här frågorna är verkligen hisnande på ett sätt som man inte kunde ana för bara några få år sedan.
Peter Rostedt, t.v. var värd för studiebesöket på Vaggeryds kombiterminal tillsammans med Carina Ödebrink, längst till höger. De flankerar Thomas Strand, Helene Pettersson och Carina Hägg.