Resultaten för de nationella proven förra året har granskats och redovsiats för barn- och utbildningsnämnden.
Vid nämndens senaste möte berättade specialpedagog Gunnel Wendick om resutlaten utifrån kartläggningen i att följa och stödja eleverna.
Detta görs utifrån uppdraget att studieresultaten ska förbättras i kommunen och som del av läsa, skriva, räkna projektet.
Redovisningen är utifrån tester enligt ”Bornholmsmodellen” i årskurserna 1 och 2 i hela kommunen. Hon informerade nämnden om hur uppföljningen är planerad. Detta genom grupper med rektorer och specialpedagoger och nätverk för arbetslag med sikte på att arbeta fram åtgärder för att förbättra studieresultaten.
Nationella ämnesproven årskurs 3
Andel nått kravnivån på samtliga delprov
Svenska – 86,7 %
Matematik – 75 %
Skolområde Fågelfors hade högre procentandel som klarat kravnivån på samtliga delprov jämfört med område norr i ämnet matematik. Det var samma sak i ämnet svenska men där var skillnaden marginell.
Nationella ämnesproven årskurs 5
Andel nått kravnivån på samtliga delprov
Svenska – 73,2 %
Matematik – 77,6 %
Engelska 77,2 %
Skolområde Fågelfors hade betydligt högre procentandel som klarat kravnivån på samtliga delprov jämfört med område norr i ämnet svenska och engelska. Det var omvänt i ämnet matematik, men där var skillnaden marginell.
Nationella ämnesproven årskurs 9
Andel som är godkända, väl godkända eller mycket väl godkända.
Svenska – 89,2 %
Matematik – 70,8 %
Det var ingen större skillnad mellan skolområdena i procent på dem som var godkända i ämnena svenska och engelska. I ämnet biologi var det större procenttal som var godkända på Hjortsjöskolan och det omvända i ämnet matematik bäst på Fågelforsskolan.
Jag undrar hur dessa resultaten står sig gentemot riksgenomsnitt?