I nuvarande långsiktiga infrastrukturplaner saknas investeringar i länets järnvägar. Det är därför som regionförbundet vill skjuta till stora belopp för att satsningar på järnvägar i Jönköpings län ska komma med i Trafikverkets nya nationella transportplan för perioden 2014–2025.
Jönköpingsbanan, alltså Nässjö-Jönköping-Falköping kommer först i turordningen.
– Där är det så fullpackat på spåren idag att åtgärder måste till för att vi sedan ska kunna göra de övriga förbättringarna, säger regionstyrelsens ordförande Bengt Dahlqvist.
I en första etapp på Jönköpingsbanan skissas åtgärder värderade till 190 miljoner , bland annat en hastighetshöjning. I en andra etapp efter 2020 föreslås en tresspårsstation i Foserum och mötesspår Huskvarna-Forserum för 160 miljoner.
Dessa åtgärder föreslås finansieras genom den nationella planen.
Etapp ett på y:et omfattar fjärrblockering för 145 miljoner, hastighetshöjning Vaggeryd–Värnamo för 25 miljoner, en mötesstation Hörle anläggs för 30 miljoner, växel för norrgående trafik byggs på Båramo för 33 miljoner. Lika mycket kostar uppgraderingen av industrispår på Båramo. Summa 266 miljoner.
– Satsningen på fjärrblockering kan man finansiera genom att pensionera stinsarna och leda trafiken från en central. Det är en oerhört lönsam åtgärd som tillsammans med intrimning av signalsystemet möjliggör en hastighetshöjning på sträckan Vaggeryd-Värnamo till 140 kilometer i timman, säger Dahlqvist. som tror på fjärrblockering och hastighetshöjning under 2015.
Som exempel på hur det idag går till beskriver han hur tågföraren först måste ringa och meddela att han tänker växla in på Båramo. När sedan tåget är inne på sidospåret ringer tågföraren och berättar att att han nu är av spåret. Tidsödande så klart.
Finansiering ska ge genom den regionala transportplanen med bidrag från kommun och/eller landsting.
För etapp två på y:et, alltså elektrifiering och ny järnväg, har har länets kommuner förklarat sig villiga att skjuta till pengar motsvarade en tredjedel av kostnaden.