Nu stängs de sista järnvägsövergångarna, som inte är planskilda, på sträckan Skillingaryd-Vaggeryd. I morgon stängs järnvägskorsningen på Ovdaskogsvägen. Fram till månadsskiftet oktober-november stängs tre gator, två av dem med järnvägskorsningar, i Skillingaryd och Vaggeryd.
Måndagens stängning av Kaffegatan i Skillingaryd mellan Östra Allégatan och motorvägen är som vi berättat ett faktum.
I morgon torsdag stängs järnvägsövergången på Ovdaskogsvägen vid nya gröntippen i Skillingaryd, en passage som använts sedan järnvägen drogs genom bygden 1879-80. Torsdagen den 1 november stänger man järnvägsövergången på Götarpsvägen i Vaggeryd, en lika gammal järnvägskorsning.
Här har folk stått och väntat, på cyklar, sittande i bilar eller bakom hästekipage i 130 år. Men nu är det slutväntat.
Ja då tar kommunen ännu ett steg bakåt i tiden.
Tycker det är märkligt man inte kan sätta upp ett par bommar eller liknande så att man kan få ha vägen kvar.
Varför kan inte tåget stanna på alla stationen som taget passerar så att det kan utnyttjas.
Ja man undrar var för typ av samhälle ledande politiker och tjänstemän vill att Vaggerydskommun ska bli. Stänga igen gator och övergångar. Ta bort varje spår av gamla unika miljöer som kaffegatan. Undrar om det är detta gemene man vill? Med tanke på att det inte finns någon högre tjänsteman som kommer från eller är bosatt i kommunen, kan det inte bli på något annat sätt. Känslan för det genuina och kommunens historia saknas ju helt och hållet. Nästa steg blir väl att stänga av eller enkelrikta gamla E4’an, genom både Vaggeryd och Skillingaryd!
Anledningen till att plankorsningarna tas bort är för att de är osäkra och det är både billigare och säkrare att ta bort dem än att sätta upp bommar.