Nästa vecka ska tekniska utskottet i Vaggeryds kommun ta ställning till ett förslag om förbund för tung genomfartstrafik i Vaggeryd och Skillingaryd. Den 1 september kan den tunga genomfartstrafiken i tätorterna vara ett minne blott.
Med stöd av olika lagtexter föreslår tekniska kontoret att en lokal trafikföreskrift antas om förbud mot genomfartstrafik för lastbil med totalvikt över 3,5 ton på längs väg 846 (gamla E4) i Vaggeryd mellan Hokvägen och Stödstorpsvägen och i Skillingaryd mellan Verkstadsagatan och Ljungberghsgatan.
Tekniska kontoret stöder förslaget på den utredning och trafikmätning som gjordes av konsultfirman Säker Trafik i Jönköpings län AB och på tekniska utskottets beslut i januari 2013 och 12 november 2013.
En syn som försvinner i höst?
Äntligen!
Starta gärna en omröstning!
Ännu värre är det när dom kör lokalvägen från kombiterminalen ! O går ut på e4 o svänger in vid trav banan ????? HAR DOM MISSAT GÖTASTRÖMS RONDELLEN???
Ola: Kan det vara så att chaufförerna tar sin lagstadgade rast i Vaggeryd. Preem ligger efter vägen för tankning, och möjlighet att få mat i magen samtidigt vid pizzerian. Frågan är, har du ont av det?
Sedan ska man ju se hur det efterlevs. Sedan blir fraktbolagen glada då dom kan höja sina avgifter p.g.a. längre sträckor.
Det vore intressant att veta hur mycket trafik det verkligen är. Hur mycket är nyttotrafik, hur mycket är okynnes trafik.
Tar man bort möjligheten kommer miljön att drabbas negativt pga längre körsträckor.
Kanske skulle vi istället säga att gamla E4 är en genomfartsled till/från vår industri i kommunen och planera för det.
Det är lätt att tycka att lastbilarna ska bort, men vilka blir konsekvenserna? Positiva/negativa?
Bra!!!!! Det bästa som kan hända!
Så mycket längre körsträckor blir det inte att de undviker samhällena, då kan jag ju istället kommentera att det inte är speciellt miljövänligt att behöva växla hela tiden som behövs när man kör genom tätort och behöva använda mer bränsle.
Framförallt är ju det positiva att vi slipper andas in lika mycket avgaser!
Vad är problemet med den tunga trafiken ?
Har det gjorts någon studie i hur mycket av den tunga trafiken som kör där för att den måste och vilka som svänger av motorvägen för att köra genom samhället och ut igen för att vara till besvär?
Så länge det finns butiker, bensinmackar och fabriken mellan förbudsskyltarna kommer det alltid krävas tung trafik till dessa…
En stor majoritet av lastbilarna som används idag har euro 3 motorer och även euro 4 och fem rullar här också. Att påstå att dessa motorer spyr ut avgaser, är att visa att man inte är insatt i den utveckling som har skett. Det finns personbilar och traktorer som släpper ut mer avgaser än vad moderna lastbilar gör. Gräsklipparen är en miljöbov den med. Ej att förglömma villaägaren med sitt konstgödslande heller. Men som närboende med lokalvägen ser jag mer fortkörande personbilar/MC som ett större problem än vad den tunga trafiken är. Lastbilar kan man kontrollera i efterhand vad färdskrivaren visar. Jag är även för farthindrande åtgärder, bla med tanke på att allt fler kör med alkohol och droger i kroppen. Som det är nu är det bara att stå på genom samhällena. Och röstar för max 40 kmh i tätbyggda samhällen.
Jag tycker det är skitbra – bor utmed gamla e4 där tradarna kommer med full speta sent på kvällarna och nätter och särskilt kontainerbilarna som slamrar som ett gammalt ånglok
Som sagt, om det nu är så att långtradarna svänger av vid Statoil och drar för fullt genom tätorterna och sedan ut igen vid travbanan, bara för att störa, så måste detta få ett stopp!
Det är ju väldigt bra att alla som är positiva för det här förslaget vill sluta handla på Ica och alla andra affärer som ligger i Centrum, ni vill inte heller tanka på DinX eller någon annan affär som ligger mellan dem första rondellerna i vaggeryd och skillingaryd .. Det som finns kvar då är bara, Statoil, Preem och Netto + att alla företag kommer få stopp eftersom dem inte har något material/ inte kan skicka någonting..
Verkar som inte alla har koll på vad genomfart betyder och Preem ligger utmed omvägsrutten för det som måste ta rast! I övrigt finns det väl inte många platser centralt som lämpar sig för rastande chaffisar…
Givetvis är leveranser till våra butiker och bensinmackar tillåtna, det är ju inte genomfart då, Marcus!