Idag kommer landsstingsstyrelsen att fatta beslut om en storstatsning på järnvägen mellan Jönköping och Värnamo, det så kallade y:et. Det handlar i första skedet om sammanlagt 66 miljoner kronor för mötesspår vid Båramo.
När vi presenterade Båramo-nyheten i februari var prislappen 30 miljoner. Men den verkliga kostnaden blir alltså mer än det dubbla. Det är obegripligt mycket pengar för ett mötesspår från Expert-lagret och söderut förbi hundklubben som kommer att bli maximalt en kilometer långt. Det finns antagligen ingen enklare sträckning att bygga järnväg på i hela landet än den mellan Vaggeryd och Värnamo med sand- och tallmo hela vägen de fyra milen.
Förklaringen till kostnaderna, av vilka landstinget står för hälften, torde ligga i de avancerade säkerhetssystemen, så kallad fjärrblockering. Det innebär att trafiken på spåren övervakas från en kommandocentral i södra delen av landet vilket i sin tur gör det möjligt för tåg att mötas mellan stationerna istället att så stilla vid plattformarna och vänta på tåg som färdas i motsatt riktning. Därmed höjs hastigheten samtidigt som restiden förkortas.
– Det betyder jättemycket att tåg kan mötas ute på banan på detta sätt utan att behöva stanna. Dessutom blir säkerhetsmarginalerna väldigt stora. Man kommer heller inte att behöva köpa in lika många tåg i framtiden, understryker kommunalrådet Berry Lilja.
Två sådana mötesplatser kommer att anläggas mellan Värnamo och Vaggeryd – den andra vid Hörle.
Egentligen är det fel att påstå att detta är ett första steg i en total kursändring inom transportpolitiken.
Efter tusenårsskiftet började nya vindar blåsa när spårkvaliteten successivt höjdes , först mellan Nässjö och Hok och därefter stegvis hela vägen genom Lagadalen ned till Värnamo. Utan dessa förbättringar för hundratals miljoner hade man inte kunnat gå vidare nästa år och 2016 med Båramo-satsningen.
I det pressmeddelande som landstinget skickade ut förra veckan användes följande formulering:
”Då mötesstationen Båramo även bidrar till nytta för Vaggeryds kommun förutsätts att viss del av landstingets medfinansiering täcks av kommunen.”
Men Berry Lilja framhåller att det i ett första skede inte kan bli tal om att kommunen ska skjuta till några pengar till mötesspåret.
– Mötesspåret vid Båramo byggs ju för persontrafiken. Först i nästa steg, om det blir aktuellt att anlägga en växel och knyta an Båramo-terminalen till det nya spåret, kan det bli aktuellt med ett kommunalt engagemang. En sådan satsning kan vi ju inne begära att persontrafiken ska betala, säger han.