I slutet av juni stod det klart att projekt Handelsplats Göra Skillnad fick del av de sista LEADER-anslagen för programperioden. I hård konkurrens erhåller projektet totalt 330.000 kronor, där även de tre privata bankerna Handelsbanken, Nordea och Swedbank är med och stöttar finansiellt.
Projektet drar igång efter sommaren och syftar till att stärka Skillingaryd och Vaggeryd som handelsplatser och på så vis öka kommunens attraktivitet.
Sedan drygt ett år tillbaka har kommunen tillsammans med Vaggeryds Näringslivsråd arbetat aktivt med centrumutvecklingsarbetet i Skillingaryd och Vaggeryd. På initiativ av handlarna själva har det arbetats fram en idékatalog för kommunens två centralorter där idéer och förbättringsförslag på den fysiska utformningen av centrumen har samlats. I april i år godkändes katalogen i kommunstyrelsen som ett inspirationsmaterial i det fortsatta utvecklingsarbetet.
Handlarna var tillsammans med flera andra aktörer även aktiva i arbetat med Vaggeryds kommuns nya vision för platsen, som antogs av fullmäktige i februari.
– Visionen om en lustfylld plats där alla har betydelse och idéer blir till verklighet med design och hållbarhet i centrum, passar väl in i projektets mål och ambition, säger Marika Törnqvist på Vaggeryds Näringslivsråd.
I fokus för projektet står handlarna samt övriga serviceföretag och mindre affärsidkare som alla vill göra skillnad i sin butik, på sitt företag och för platsen. Projektets mål är att öka samarbetet och affärsnyttan samt skapa ett gemensamt marknadsföringskoncept.
– Genom att lyfta deltagarnas egna och gemensamma berättelser om platsen, hoppas vi underlätta och förbättra kommunikationen om Skillingaryd och Vaggeryd som attraktiva handelsplatser, avslutar Louise Skålberg på Vaggeryds kommun.