Skolinspektionen har kvalitetsgranskat undervisningen i svenska i årskurs sju till nio på Fågelforsskolan. I bedömningen pekas på brister i fråga om grupprum, datorer och tillgänglighet till skolbiblioteket.
Sammanlagt har 30 kommunala skolor och tio friskolor testats i årskurserna sju till nio. På Fågelforsskolan gjordes besök vid sammanlagt åtta lektioner under 2011. Resultatet var förstås extra intressant mot bakgrund av förra veckans mätningar som visade på goda framsteg i matematik men sämre resultat i bland annat svenska.
Rent historiskt har Fågelforsskolan under de senaste tio åren haft en måluppfyllelse i svenska på mellan 93 och 99 procent.
2011 nådde 93 procent av eleverna i årskurs nio betyget G i svenska. Men det finns skillnader mellan könen. Medan 82 procent av flickorna fick betygen Väl godkänd och Mycket väl godkänd klarade endast 47 procent av pojkarna samma betyg. Över 30 procent av eleverna fick högre slutbetyg än betyg på det nationella provet i svenska. Utredningen visar också att 21 procent av eleverna år 2010 inte nådde målen i läsförståelsedelen på det nationella provet.
I analysen pekas på att skolan under läsåret 2009-2010 har lyft fram matematik och naturorienterade ämnen som särskilda utvecklingsområden.
För att höja kvaliteten på verksamheten behöver tillgängligheten till skolbiblioteket ökas. Dessutom måste elevernas läsförståelse analyseras samtidigt som undervisningen i högre grad bör omfatta digitala texter samt digitala mediers språk och funktion.
Det samlade resultatet kommer att redovisas i en samlad rapport där man kan se hur Fågelforsskolans står sig i jämförelse med övriga skolor. Senast den 24 oktober ska Skolinspektionen ha fått veta vilka åtgärder som vidtagits eller planeras.