En nyhet för Sverige sprids nu över landet från Skillingaryd. Det är företaget Vectur som lanserar en eldriven kundvagn med integrerad kundkorg som underlättar exempelvis shopping för funktionshindrade.
Hur bra är den? För att om möjligt få svar ordnade vi en provkörning på Hemköp i Skillingaryd.
Inga-Britt och Uno Magnusson ställde upp som testpiloter. Säkerligen var det en och annan som undrade över vad som föregick kring grönsaksdisken.
Uno testade förarmiljön och sedan tog Inga-Britt över bakom spakarna och körde med stort engagemang några varv mellan varuställ, kartonger och kyldiskar. Även där det var som allra sämst med utrymme lyckades hon hitta passager eftersom den eldrivna kundvagnen bildligt talat kan svänga på femöring.
– Lättkörd, löd hennes betygsättning.
Elopeden, som den också kallas, med integrerad kundkorg för inomhusbruk, har redan lanserats stort i USA under benämningen Mart Cart eller personal shopper. De är avsedd för inomhusbruk i exempelvis varuhallar. Genom att den drivs av en liten elmotor via antingen ett 12 volts- eller ett 24 voltsbatteri uppstår inga avgaser. I Norge finns den eldrivna kundvagnen på 102 varuhus.
– I Sverige är den däremot helt ny på marknaden och finns på endast två platser som båda ligger invid norska gränsen, Nordby Köpcenter och Charlottenbergs Shoppingcenter, säger försäljaren Fredrik Horneij.
– Men vi tror verkligen på den här produkten. I dag är till exempel 1,8 miljoner svenskar helt eller delvis funktionshindrade och har behov av den här typen av hjälpmedel. Dessa personer konsumerar för ungefär 125 miljarder kronor tillsammans enligt Svensk Handel. Handeln har alltså allt att vinna på en tillgänglig miljö. Det handlar om möjligheter och inte problem, för de butiker som väljer att anpassa sina butiker så att alla kunder enkelt kan ta sig dit.