Över hälften av trafiken på våra vägar sker över gällande hastighetsgränser. Men nu visar en färsk undersökning som NTF genomfört att åtta av tio är helt eller delvis positiva till att nya bilar utrustas med tekniskt system för att hålla hastighetsgränserna.
Drygt 70 procent anser dessutom att en sänkt premie på bilförsäkringen skulle vara ett bra sätt att få fler att bli positiva till tekniska stödsystem.
Hastigheten är helt avgörande för hur svårt människor skadas i en trafikolycka. Ju högre hastighet desto fler olyckor och allvarligare skador. Trots detta sker mindre än hälften av den totala vägtrafiken inom rådande hastighetsbegränsningar och under åren 2009–2011 rapporterade polisen över 650.000 fortkörare.
Men en färsk undersökning där NTF tillfrågade cirka 3.500 personer, visar att en klar majoritet, 77 procent, är positiva till att nya bilar utrustas med tekniskt system för att hålla hastighetsgränserna. En klar majoritet av alla tillfrågade, 59 procent, vill ha en tvingande lag. Kvinnor är ännu positivare än män.
– Vi har ju under flera år varit tydliga med att alkolås ska vara obligatoriskt i alla nya personbilar, bussar och lastbilar så snart detta är möjligt. Vår undersökning visar att kravet stöds av 83 procent. Tiden är mogen för bilindustrin att ta detta steg och höja tempot, säger Jan Sandberg vid NTF.
NTFs undersökning visar också att försäkringsbranschen, genom sänkta premier på bilförsäkringen, kan bidra till att driva på utvecklingen. Drygt 70 procent är nämligen positiva till en sådan åtgärd från försäkringsbolagen.
– Nyligen släpptes resultatet av projektet ”Grönt ljus”, där testförare av ett GPS-system fick möjligheten att sänka sina premier om de körde inom gällande hastighetgränser och utfallet blev mycket positivt. Resultatet av NTFs undersökning visar att det är dags för hela försäkringsbranschen att ta tag i denna fråga, menar Jan Sandberg.
Enkätundersökningen visar att det överlag finns en mycket positiv inställning till tekniska stödsystem. Över 90 procent instämmer helt eller delvis med att det vore positivt om nya bilar var utrustade med bältespåminnare på samtliga sittplatser.
Varför uppfinna hjulet en gång till, moderna bilar är i dag utrustade med ”cruice control” dvs. en utrustning som håller bilen konstant i den hastighet som är inprogramerad.
Dock vädrar väl myndigheter möjligheter till ytterligare dyra pålagor för bilismen.
70 procent är positiva till förslaget??? Som man frågar får man svar.