Thomas Strand (S) debatterar gymnasieskolan.
Med obligatorisk gymnasieskola ges alla chansen
Alla elever ska ges samma chans och samma möjligheter. Därför är förslaget om en obligatorisk gymnasieskola en framtidsreform. Det lägger grunden till kunskap, rättvisa, förståelse och framtidstro. Kvaliteter som ökar tron på den egna förmågan. Det är betydelsefullt att varje elev går stärkt ut från skolan, stärkt som människa och stärkt inför livet som väntar. Vi har ett ansvar att hjälpa och inte stjälpa.
Innebörden i förslaget att göra gymnasieskolan obligatorisk – som den nya Socialdemokratiskt ledda regeringen nyligen föreslagit – bottnar kort och gott i den filosofin.
Dagens gymnasieskola står inför helt andra utmaningar än vad som gällde för bara några årtionden sedan. I dag krävs en gymnasieutbildning för att få ett jobb och för att klara sig i ett allt mer komplext och kunskapsintensivt samhälle.
I en alltmer globaliserad värld är ökad kunskap och bildning nödvändiga färdigheter. Dagens och framtidens arbetsliv och samhälle kräver gedigna kunskaper av alla.
Därför föreslår nu regeringen att alla ungdomar som inte fyllt 18 år ska gå en gymnasieutbildning. Eleverna ska få det stöd som behövs för att nå kunskapsmålen och utvecklas efter sina förutsättningar. Yrkesprogrammen ska stärkas. Dels genom att ge en grundläggande högskolebehörighet, dels genom att omformas till yrkescollege i samverkan med arbetslivet. Dessutom ska ett estetiskt ämne ingå i alla gymnasieutbildningar.
Jag blir förvånad över att Jan Björklund och Emma Carlsson Löfdahl, båda FP, kan se något negativt i ett förslag som alla gymnasieelever vinner på. Allra helst som de presenterade förslagen reparerar bristerna som påtalats av många gällande gymnasieskolornas yrkesprogram. När dessa yrkesprogram förlorade sin grundläggande högskolebehörighet för tre år sedan flydde många elever dessa program.
Nu knorrar Björklund och Carlsson Löfdahl och skriver i ett debattinlägg att alla inte vill bli akademiker. Det är det heller ingen som kräver. Eller förväntar sig, men möjligheten ska vara öppen för alla som vill. Den S-ledda regeringens förslag visar på hur vi kan stärka förutsättningarna för alla att klara gymnasieskolan.
Vi ökar yrkesprogrammens flexibilitet genom att tillföra alternativa vägar och vi utvecklar yrkesprogrammen till yrkescollege som innebär att arbetsgivarna på ett mer aktivt sätt ska delta i utbildningens utformning och kvalitetssäkring. Kvaliteten i utbildningen höjs genom gemensamt ansvar mellan arbetsmarknadens parter och skolans huvudman.
Björklund och Carlsson Löfdahl verkar fortfarande vara inne på att sålla och sortera landets gymnasieelever. De verkar tro på en gymnasieskola med inbyggda återvändsgränder. Det är inte så vi bygger framtidens gymnasieskola.
Thomas Strand (S), Vaggeryd
Riksdagsledamot och ledamot i utbildningsutskottet