Sent på lördagskvällen kom de två nya gång- och cykelvägstunnlarna i Vaggeryd och Skillingaryd på plats.
Först drogs Fåglabäckstunneln på sin position och sedan var turen kommen till Slätten Vaggeryd där en tapper åskdåarskara följde det intressanta arbetet fram mot småtimmarna.
Först schaktades själv spårbädden bort. Sedan byggdes en ny ”spårbädd” i vinkel mot spåret på stenmjöl på vilken fyra stora och framför allt breda stålbalkar placerades. Ovan på dessa balkar sköts de sedan tidigare färdiggjutna 250 ton tunga tunnelskonstruktionerna i betong på rätt plats med hjälp av domkrafter.
Den processen inklusive flyttningen av stålbalkarna tog cirka två timmar. Själva flytthastigheten för tunnelkonstruktionen var ungefär en meter i minuten.
På söndagseftermiddagen återstod egentligen bara att dra rälsen på plats så att tågen kan gå som vanligt på måndagsmorgonen. Det dröjer dock ytterligare en tid innan de båda gång och cykelvägs-tunnlarna kan användas fullt ut av cyklister och gångare.
Arbetsplasen i Götafors på fredagseftermiddagen.
En bädd anläggs på vilken betongkonstruktionen ska tryckas fram med hjälp av domkrafter.
På stålbalkar rör sig sedan betongkonstruktionen sakta framåt.
Nästan framme. Uppe på banvallen till höger står blivande BUN-ordföranden Roger Ödebrink och förevigar händelsen.
Vide och Karin Davidsson samt Jan Fredriksson följde intresserat händelseutvecklingen.
Tunneln vid Fåglabäck på söndagseftermiddagen.
Slätten i Götafors på söndagseftermiddagen.