För 16:e året har elever på Fenix ansvarat för hyresgästenkäten för VSBo som en del av sin utbildning. Varannan hyresgäst har deltagit i enkäten. Totalt 490 personer har svarat och tyckt till, cirka 50 procent av hyresgästerna.
VSBo har främst fått kritik av hyresgästerna för tvättstugorna medan det har kommit positiva kommentarer om bemötande från fält- och av kontorspersonalen. Det framgår att av grupperna som är indelade i fyra områden, så är 100 procent i område två helt nöjda med bemötandet av fältpersonalen samt att 100 procent i område fyra är helt nöjda med bemötandet från kontorspersonalen. 76-80 procent i område tre är nöjda med lägenhetsbesiktningen och lägenhetsstandarden.
Endast 71,1 procent är nöjda med hur tvättstugorna ser ut. Kommentarer som VSBo fått in om tvättstugorna är främst att det är få tvättider som går att boka samt att tvätten inte torkar.
– Det krävs en skärpning av rengöringen efter att man har tvättat! Det är tvättmedel överallt som klumpat fast i maskinerna, ingen torkar upp eller av efter sig varken på golv, bänkar eller på maskinerna, säger en hyresgäst som vill förbli anonym.
– Folk lämnar blöt tvätt liggande i tvättstugorna i flera veckor tills det surnar och att döma av klädesplaggen är det oftast pojkar. Sen är även torkskåpen, golven och torkrummen proppfulla av damm som ingen bryr sig om. Det måste ske en skärpning från de som bor i hyreshusen annars förfaller det.
Hyresgäster har också lämnat kommentarer om ostädade källare, för mycket saker i trapphusen, att folk skräpar ner i trappuppgångarna, att besiktningarna inför lägenhetsbyte är för noga när man ska flytta ut men finns inte alls lika mycket fokus på besiktningen när någon ska flytta in. Det efterfrågas även underhåll av lägenhetsstandarden.
Text : Diddi Sjöstrand