Bilförsäljningen blev mycket bra under 2014.
– Ja, 2014 blev ett mycket starkt bilår med 304 000 nya bilar, vilket är en uppgång med 13 procent jämfört med 2013 och det sjunde bästa året någonsin för personbilar, sedan vi började mäta 1946. Även lätta lastbilar gick mycket starkt och ökade med 12 procent till 42 000 fordon. Det innebär att 2014 blev det tredje bästa året hittills för lätta lastbilar, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.
Prognosen för 2015 är 290 000 personbilar och 41 000 lätta lastbilar
– Vi tror på en fortsatt stark bilmarknad i år och vår prognos är 290 000 personbilar. Genomsnittet för de senaste tio åren är 278 000 bilar, så 290 000 bilar är en mycket bra siffra. Om prognosen slår in blir 2015 det tionde bästa året någonsin, säger Bertil Moldén.
– Förutsättningarna är goda för en bra bilmarknad även i år. Positiva faktorer är ökade disponibla inkomster, nollränta, låg inflation, hushållens finansiella förmögenhet ökar, stabilt konsumentförtroende, ökad sysselsättning och minskade varsel. En annan positiv faktor för nybilsförsäljningen är situationen på begagnatmarknaden där det råder brist på begagnade bilar inom bilhandeln, vilket gör att nybilsköparen kan få bra betalt för sin inbytesbil. Samtidigt innebär amorteringskrav och en oerhört stor politisk osäkerhet risker på nedåtsidan, men de positiva faktorerna överväger helt klart, fortsätter Bertil Moldén.
– Vi bedömer att nyregistreringarna av lätta lastbilar kommer att minska något till 41 000 fordon under 2015, jämfört med 2014 års siffra på 42 000. Slår prognosen in blir 2015 det fjärde bästa året för lätta lastbilar. En successivt förbättrad konjunktur och ökad ekonomisk aktivitet hos småföretagare och hantverkare tillsammans med bibehållna ROT avdrag gör att vi tror på en fortsatt stark marknad för lätta lastbilar i år. Till detta kan läggas ökade infrastrukturinvesteringar typ Förbifart Stockholm som kräver många nya servicebilar, säger Bertil Moldén.
Nyregistreringarna av supermiljöbilar, det vill säg bilar med koldioxidutsläpp på högst 50 g/km, uppgick till drygt 4 600 bilar under 2014, vilket är en tredubbling jämfört med året innan.
– Registreringarna hade kunnat bli ännu högre om inte tilldelade medel till supermiljöbilar hade tagit slut redan under augusti och något besked från politikernas sida om tilldelning av mer pengar kom inte förrän de absolut sista arbetsdagarna på året, säger Bertil Moldén.
– BIL Sweden varnade redan för ett år sedan om att tilldelade medel inte skulle räcka till alla nyregistrerade supermiljöbilar under 2014. Vi har varit starkt kritiska till politikernas senfärdighet med att ge besked om ytterligare medel. Det är glädjande att riksdagen nu äntligen beslutat om att tilldela 215 miljoner kr till supermiljöbilspremien för 2015, som även kan användas för retroaktiv utbetalning till de bilar som registrerats under 2014 som inte fått någon premie, fortsätter Bertil Moldén.
– Vi vill höja ett varningens finger att politikerna måste vara uppmärksamma på utvecklingen av nyregistreringarna av supermiljöbilar i år, så att ytterligare medel snabbt kan tillföras vid behov. Detta för att inte upprepa samma misstag som ifjol. Långsiktiga och klara besked om vilka regler som gäller är avgörande för att kunna bibehålla den positiva utvecklingen för supermiljöbilar och de effekter det har på sjunkande koldioxidutsläpp för nya personbilar, säger Bertil Moldén.
Även när det gäller tjänstebilsbeskattningen kräver Bertil Moldén långsiktiga och klara besked.
– Vi måste ha besked om vilka regler som kommer gälla från 1 januari 2017, då den nuvarande 40%-iga nedsättningen av förmånsvärdet på laddbara bilar och gasbilar löper ut, säger han.
En leasingperiod är normalt på 36 månader och den som idag tecknar ett leasingkontrakt vet bara hur reglerna ser ut de kommande 24 månaderna.
– Det är att likna vid en ishockeymatch där domaren berättar om vilka regler som gäller period 1+2. När det gäller period 3 kommer reglerna ändras men det berättar domaren först senare under matchen, vilket naturligtvis inte är rimligt. Ett sätt att råda bot på denna osäkerhet vore om nuvarande regelverk med 40% nedsättning av förmånsvärdet skulle gälla under hela leasingperioden, avslutar Bertil Moldén.