I ett remissvar till Trafikverket föreslår ledningen för Vaggeryds kommun att järnvägen genom Vaggeryds kommun elektrifieras. Bakgrunden är att landets kommuner ska uttala sig om två stora rapporter som trafikverket har beställt om järnvägens svagheter och utvecklingsmöjligheter.
I båda utredningarna konstateras att ”det är en brist att delen Nässjö/Jönköping – Värnamo inte är elektrifierad”
Vinsterna med en elektrifiering skulle först och främst vara en avlastning av andra sträckor. Dessutom skulle så kallade intermodala transporter till Vaggeryd och Torsvik söderifrån underlättas. Med intermodal transport menas i det här fallet containers, växelflak eller hela lastbilar på tåg eller lastbil. vinsterna ligger först och främst på godssidan men skulle förstås också komma persontransporterna till del.
På samma linje går ÅF-infraplan som våras i en konsultrapport för Jönköpings, Vaggeryds, Värnamo och Nässjö kommuner konstaterar att det är mycket viktigt att snabbt möjliggöra elektrifierade godstransporter till och från Torsvik/Båramo och omvärlden. Vinsten med en elektrifiering på sträckan Värnamo, Vaggeryd, Torsvik beräknas till tiotals miljoner om året.
Vaggeryds kommun påpekar också att en elektrifiering av sträckan Nässjö- Vaggeryd vore till fördel för Båramoterminalen. Transporterna väntas nämligen i framtiden öka även från Nässjö-hållet till Båramo-terminalen .
För persontrafiken skulle vid elektrifering möjlighet skapas för en ”rundkörande” trafik mellan Jönköping, Nässjö, Alvesta, Värnamo och Jönköping.
– Från Vaggeryds kommun förslår vi att en elektrifiering av bandelen Nässjö/Jönköping– Värnamo ingår som ett prioriterat förslag på lösningar för åren 2012-2021, skriver kommunalrådet Berry Lilja och kommundirektör Bengt-Olof Magnusson i yttrande till Trafikverket.
Vem tar notan för sådan här dyr elektrisk sladd?
Kommunerna eller trafikverket?