Vårdcentralerna i Region Jönköpings län får högt betyg av patienterna när det bland annat gäller tillgänglighet, delaktighet och bemötande. Det visar Nationell Patientenkät för primärvård 2014, som bygger på patienternas egna upplevelser.
Region Jönköpings län (tidigare Landstinget i Jönköpings län), ligger genomgående bland de bästa i landet när patienternas upplevelse mäts. Den nationella patientenkäten redovisar åtta indikatorer, som speglar olika områden. Hela fem av indikatorerna får näst högst värde i en nationell jämförelse.
Indikatorerna information, förtroende och rekommendera (om man kan tänka sig att rekommendera vårdcentralen till någon annan) har ökat sina resultat något. Bemötande, delaktighet, upplevt nytta och helhetsintryck, är oförändrade men har i samtliga fall värden i nivå med eller något över riksgenomsnittet.
Topplacering för tillgänglighet
Indikatorn tillgänglighet har sjunkit aningen för länet jämfört med 2013, men ligger fortfarande över riksgenomsnittet och får en topplacering nationellt 2014.
– Det är glädjande att se att våra invånare uppskattar primärvården så högt. Särskilt roligt är det att man i så hög utsträckning vill rekommendera sin vårdcentral till andra och att man känner sig väl bemött, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Mats Bojestig.
Helena Stålhammar, vice ordförande i Region Jönköpings läns nämnd för folkhälsa och sjukvård, är också mycket nöjd med primärvårdens resultat:
– Det är mycket positiva resultat som visar att vårdcentralerna är bra på att utveckla verksamheten på ett hälsofrämjande sätt och efter patienternas behov. Det är också ett kvitto på hur bra befolkningen i länet upplever primärvården men också vad som kan förbättras.
Den nationella patientenkäten redovisar också sex så kallade dimensioner: bemötande, patientmedverkan, läkemedel, information, fortsatt vård och helhetsintryck. I varje dimension har svaren på flera frågor inom respektive område slagits ihop.
Resultatet visar att primärvården i Jönköpings län får högre värde än riksgenomsnittet för alla dimensioner, med undantag för information, som ligger på riksgenomsnittet. Dimensionen patientmedverkan har ökat en enhet jämfört med mätningen 2013, medan övriga dimensioner ligger på samma nivå.
Det genomsnittliga värdet för de åtta indikatorerna har de senaste åren legat stabilt för primärvården i Region Jönköpings län. Samtidigt finns det variationer mellan enskilda vårdcentraler, men denna har minskat de senaste två åren.På enskilda frågor får Region Jönköpings län högsta värden för områden som just korta väntetider, vad som finns att göra i väntrummet under väntan, hur läkaren förklarar fortsatta åtgärder om symptomen fortsätter, eller information om vart patienten kan vända sig vid ytterligare frågor.
Nästan lika höga värden, med andraplats nationellt, blir det till exempel för frågor om patienten fått den läkarkontakt man önskat, om man kände förtroende för läkaren och om man blivit bemött med respekt och på ett hänsynsfullt sätt.
I Region Jönköpings län (tidigare Landstinget i Jönköpings län) deltog alla 48 vårdcentraler och totalt fick nästan 9 500 patienter som besökt läkare i primärvården hösten 2014 enkäter att besvara. Svarsfrekvensen var 53,7 procent, några procentenheter högre än riksgenomsnittet.