Vargen dödade sex får i Ålaryd

På morgonen möttes familjen Andréasson i Ålaryd av en fasansfull syn: i fårhagen låg sex döda får och åtta skadade varav två så allvarligt att de nog måste avlivas.

De är en nedtryckt stämning i Ålaryd som ligger en mil väster om Skillingaryd och ungefär lika långt är det till Pung där vargen rev  ett stort antal får bara en vecka sedan. Där klarade sig bara fyra av de 25 fåren oskadda.

Bengt och Barbro Andréasson har 37 får som var ute i hagen i natt, bara ett stycke från bostadshuset. Det är elstängsel men vargen tog vattenvägen över ån in i fårhagen.

– Det var kvart i sju i dag på morgonen som Barbro upptäckte vad som hade skett, berättar Bengt.

Sex döda får hittades och de flesta låg vid eller i vattnet. Det var fem tackor och en bagge som var döda.

Länsstyrelsen har haft två personer på plats i dag för att dokumentera det inträffade.

– Det är inte roligt att drabbas så här och två av de skadade fåren kommer vi nog att få avliva.  Vi har fåren inne nu men de mår inte särskilt väl.

Det märks att de är chockade av vad som hänt.

– Ja, de brukar alltid komma fram till mig men inte nu.

Fåren är skygga och skrämda av vargen.

Många är oroliga över sina djur och särskilt de som har får.

Vargen verkar ha ett åtminstone tillfälligt revis alldeles väster om Skillingaryd. För bara några dagar sedan var den synlig alldeles i utkanten av samhället.

Läs mer om:
Per Bunnstad
Skrivet av Per Bunnstad
59 kommentarer
  1. Lilleman skriver:

    Dags för skyddsjakt?

  2. Lennart skriver:

    Dags att skjuta vargen nu! Den är inte snäll

  3. Per Henrik Magnusson skriver:

    Man får ju verkligen säga att han berikar oss, gråben…

  4. Gråhundsägare skriver:

    Frågan som infinner sig är hur länge skall vi svenska medborgare tolerera denna plåga och död som följer i vargens spår.
    Varje normalt funtad person måste inse att detta övergrepp som sker på oss landsbygdsbor mot tamboskap är ett övergrepp som inte hör hemma i ett rättsskaffens samhälle av idag, trots det blundar samtliga politiker över det som sker ute i landsbygderna och det är en stor skam att samtliga politiker låter detta fortgå.
    Det går inte att komma med att stängsla mera för vargen hör inte hemma i vår fauna för den kommer aldrig att gå att förena med tamboskaps uppfödning och ett naturligt leverne på landsbygden.

  5. Elisabeth skriver:

    Dags att djurparkena hämta hem sina utplanterade vargar

  6. Gunnar Svahn skriver:

    Ja, va ska vi göra,
    Folk i storstäderna vill ha vargen, men de har inte fattat hur det blir,,
    Men vi som rör oss på landet, är helt eniga om att vi inte ska uppfinna hjulet en gång till.
    Att någon politiker inte vågar ta tag i problemet, är helt otroligt,
    Hur många röster skulle han inte få ? Det här är lika dåligt som vår invandrarpolitik.
    Har ni några bra förslag på hur vi ska agera,,
    Så fram med dem nu… det är dax…

  7. Janni skriver:

    Jag tror den svenska regeringen saknar de blodbad som landet då och då upplevde under krigen. Varför tillåter dom annars detta. Alla skriker på ett öppet landskap men hur… Skall detta kunna ske utan boskap och detta jobb är får några av dom bästa på.

  8. Alla har rätt att leva skriver:

    Vi som gillar vargar
    Verkar vara många rovdjursmotståndare här. Det kostar,det blir så dyrt,vem ska betala,det är bara att skjuta dom osv hatet haglar.

    Trist att läsa såna inlägg.

    Ett tips till er som har Får är kanske att skaffa rovdjursstängsel.

    Vilket man kan få bidrag till.

    http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Sv/blanketter/2010/Pages/ansokan-om-bidrag-till-rovdjursstangsel.aspx

  9. Reimer Johansson skriver:

    Ni som gillar vargar ta hand om de då

  10. Göran Norgren skriver:

    Till alla har rätt att leva.
    Du skriver att det finns bidrag att få till stängsel det är förvisso korrekt.

    Fakta länsstyrelsen i Jönköpings län har 345 000 kr till detta.Det räcker till 7000 meter.

    Det finns 483 fårföretag i Jönköpings län, en fårgård har i genomsnitt 4 hektar betesmark det går åt 1600 meter rovdjursavvisande stängsel till varje gård, detta innebär att det finns bidrag till 4 gårdar dom andra 379 då ???

    Rovdjursavvisande stängsel kostar ca 80-100 kr metern och bidraget är på 50 kr/metern.

    Sen tillkommer underhållet av detta var tredje vecka ca 40 timmars arbete.

    Jordbruksverket räknar med att det kostar 1,6 miljarder att stängsla mot rovdjur i södra Sverige, vill du betala det för att vi ska berikas med varg.

  11. Stackars Får:( skriver:

    Vi som är hundägare vågar inte röra oss fritt i skogen nu heller i dessa områden vet att vargar tagit hundar med. Sluta flytta dem neråt vi vill inte ha dem här de trivs bättre i norr där finns mycket större ödemarker där de kan leva och äta naturligt inte våra tamdjur och boskap :(

  12. Per Henrik Magnusson skriver:

    Bra att få lite fakta om stängsel som kommer upp ideligen. Det låter ju väldigt smidigt att åka till länsstyrelsen och hämta ett nytt stängsel! Men i verkligheten är det jobb nog att hålla stängsel för att hålla kreaturen inne. Det är ju liksom inte villatomten som ska nytt staket….

  13. Elisabeth S Å skriver:

    Hur många miljoner ska vargen behöva kosta? Det läggs ner alldeles för mycket av denna vara medans barn, skola och äldrevård mm bara försämras! Betyder detta att vargen är mer värd en mänskligheten?
    Då tycker jag politikerna borde tänka om och även skämmas riktigt ordentligt!
    Jag högaktar folk som i dagens läge orkar bo kvar på landsbygden! Det sliter och släpar för en SKITSUMMA både för mjölk och kött. Finns ingen ekonomi alls att tala om men det finns däremot någonting annat och det är naturen och livsglädjen i att sköta sina djur, se kalvar lamm föl hundar katter barn njuta av livet! Men nu är det slut med glädjen på grund av vargen. Skräcken att finna sina djur dödade i hagarna sätter sina spår! De kommer att ge upp! Är det på våra folkvalda politiker vill ha det?
    Min personliga uppfattning är: inga frilevande vargar i Sverige. Eller rättare sagt hybrider!
    I djurparker, möjligtvis, men det ser jag som djurplågeri.
    Av vilken anledning och till vilken nytta ska vi skattebetalare behöva betala dessa hybrider?
    Det till skillnad mot i städer där man stressar både till och från jobb för att ev hinna med barn och familj! Alla ska tjäna så mycket som möjligt men var finns livsglädjen?

  14. Elin skriver:

    Den här vargen har gjort sitt uppenbarligen!! Måste också säga att det är mycket bra gjort att lägga ut lite hemska bilder förhoppningsvis förstår en och annan vilket monster en varg verkligen kan vara!

  15. Magnus Malmsten skriver:

    … kan ta av sina pengar och köpa lite stängsel? Samla ihop dryga 2 miljarder det är vad som
    krävs. Sedan tillkommer underhåll av stängslet, även det kommer att kosta en slant. 1000-tals arter är beroende av mulbetad mark. Men vad är biologisk mångfald mot biologisk enfald?

  16. Per skriver:

    Detta år precis vad våra Jcenterpartister Ek o Erlandsson vill, de kallar det mångfald. Måttet de få noll procent i valet? Vargen har ett större värde än färden bara o aivceptera

  17. Krister skriver:

    Se nu till att använda paragraf 28.!! Vargen kommer tillbaka!
    Vi har kanske 5 olika vargar i södra Sverige nu. Tänk när det finns ett par hundra = total död på landsbygden.

  18. Pontus N skriver:

    Vansinnets tidevarv!

  19. Mikael Litén skriver:

    Börjar bli som Peter och Vargen .. VARGEN KOMMER ;; VARGEN KOMMER;, och jisses va kriminell den är .. mördar utan planering..Någon av er varghatare som har funderat på hur mycket älg kostar stat och skogsägare årligen . för att inte tala om alla dom som dör i älgolyckor.. eller för den delen rattfyllerister.. ska det införas skyddsjakt på dessa med ???

  20. Gunsan skriver:

    Kan vi få lämna vargen till er som vill ha den!

  21. Mats skriver:

    Bidraget för rovdjursstaket är helt felriktat. Det måste naturligtvis vara så att det ska gå till vargvärnarna för att de ska kunna hålla inne sina älsklingar. Ta vartenda öre som finns anslaget hos alla länsstyrelser och bygg ett hägn på 20.000 ha på statens mark där ingen är bosatt. Stäng in en vargflock där och gör vargen fredlös utanför hägnet. Simsalabim, alla är nöjda. Vi som har tamboskap, jagar, eller bara vill gå i skogen med hunden lös kan få tillbaka våra liv. Samtidigt som dom som tillber vargen som Guds gåva till naturen kan ta på sig sina tröjor med indianmotiv och knalla ut i sitt hägn och yla med vargarna

  22. Olle I Olsson skriver:

    ”Alla har rätt att leva”……men inte fåren.

  23. Elev i 2:an Tilda Hamlin skriver:

    Jag vill inte vara rädd när jag leker i min koja i skogen.
    Så snälla skjut vargen nu! Stackars alla får och hundar:(

  24. David skriver:

    Ni som vill ha vargen, Ge några bra anledningar till att den ska finnas i skogarna här omkring?

  25. Inge Varg skriver:

    Snart måste väl ändå även dom mest korkade människorna inse att det inte går att ha dessa vidriga skadedjur mitt bland människor och tamdjur

  26. Wolfman skriver:

    Placera ut lite mer varg i våra skogar så slipper vi fästingbesudlade rådjur som i sin tur sprider smitta och att vargen även håller ner älgbeståndet så vi slipper dom på våra vägar och förstör nyplanteringar osv….

  27. fårfarmare i rovdjursbältet skriver:

    En eloge till nyhetsrapportören som visar bildfakta. Detta sker sällan, troligen på grund av att reporterligan sympatiserar med varghuliganerna. Här i Gävleborgs län har det knappast visats några bilder alls på massakrerade får och hundar, åtminstone inte i den press som är mest läst av allmänheten. Undertecknad läser med tacksamhet de kommentarer som de realistiska läsarna (med något naivt undantag) presenterar. Finns bara ett sätt att klara sina tamdjur – gör vargstammen fredlös. Någon som undrar varför det var skottpengar på varg för inte så länge sedan?

  28. CMO skriver:

    Vad gör vargen för nytta mer än kostar pengar?
    Rattfyllerister begår ett lagbrott och blir straffade för detta om polisen och rättvisan har sin gång. Älgen orsakar inga trafikskador det är den som kör på älgen! För det är väl inte fotgängarens fel som blir påkörd eller?
    Älgjakten omsätta mellan 1,3-1,5 miljarder enligt Umeå Universitet så det är frågan om det är en kostnad eller inkomst för skogsbolagen.
    Sverige är till 50% beroende av livsmedelsimport, vill ni öka denna siffra och göra oss än mer beroende av andra länder?

  29. Snart skyddsjakt skriver:

    Denna varg lär inte bli gammal. Har nu fått smak för får så angreppen fortsätter.
    När skall dessa vargälskare sluta våldta landsbygden med sina odjur!

  30. Mikael Litén skriver:

    Till CMO.. Rattfyllerister dödar folk likväl och älgen dödar den med likväl . eller ?? Lagbrott eller inte folk dör i alla fall..men än inga människor har dött av varg på nåt hudratal år. och samerna klarar ju av både varg och björn lodjur mård och andra rovdjur.. så nån stackars stadsbonde som har får för nöjes skull,, ja ja …

  31. skillingaryds bo skriver:

    Nu måste tom sk vargkramare nykra till och fatta att vargen måste hållas på en rimlig nivå
    Och den nivån är 3 st i kålmårdens djurpark räcker väl för skolbarnen att se som varnade exempel på när folk utan kompetens får lite makt och beslutar.
    Nu är det dags att göra något åt skiten innan det är för sent, utrota ohyran bums inför skottpengar på vargen eller låt vargälskarna stå för kalaset om dom vill ha skiten,

  32. Ingvar Ekh skriver:

    Vi som värnar om landsbygden i detta land Sverige. Nu gäller detta för närvarande i Vaggeryds Kommun med områden runt omkring på grund av vargens grymma framfart. Jag tänker på fam. Anders Svensson i Hallforsen o. fam. Bengt Andreasson i Ålaryd som får utstå och bevittna så fruktansvärda saker ibland sina djur. Skall detta få fortsätta utan åtgärder så undrar jag vart Sverige är på väg? Det finns bara ett sätt att handla på. Skjut vargen ögonblickligen utan några diskussioner. Eller ska det behövas ännu fler liv som ska offras för att vargen ska få leva till varje pris som helst. Nästa gång kanske vem vet är det några barn som leker ute i skogen och bygger hyddor eller någon går ut med en hund eller är ute och motionerar när vargen slår sina käftar runt bytet och nya mord ska bekräftas. Var är alla Ni politiker vågar Ni träda fram så gör det innan det är försent och handla snabbt, det finns inte tid att vänta längre? De flesta av Sveriges folk vill ju ha en levande landsbygd med levande djur som betar på våra ängar och åkrar utan skräck för vargen som hotar deras liv. Är det brottslingen i detta fall vargen eller är det offret och markägaren eller djurhållaren som skall straffas så hårt som möjligt? Är det inte meningen att människor unga som äldre ska kunna gå ut, utan att känna skräck för vargen?

    Med vänlig hälsning Ingvar Ekh

  33. Tacksam skriver:

    Skickar lite omtanke till de drabbade bönderna. De sliter årets alla dagar för att hålla landsbygden öppen och oss med mjölk och kött. Därtill skänker djuren oss och våra barn glädje. TACK!!

  34. Jacob Grimm skriver:

    De som högljutt beklagar sig över vad en naturlig fauna, alltså en med rovdjur inkluderade, kostar oss skattebetalare silar mygg men sväljer elefanter. Betänk nämligen detta…

    Vår älgstam kostar varje skattebetalare (det finns 4,4 miljoner sådana i Sverige) en liten bit över en hundralapp i månaden vilket per år blir runt 1360 kr..

    Landets vargstam kostar varje skattebetalare ungefär 3,75 i månaden, vilket ger ca 45 kr om året..

    Märk nu att vi inte ens berört allt det mänskliga lidandet i form av dödsfall, invalidiseringar och sjukhusbesök som älgstammen drar med sig, och vad är ett mänsklig liv värt?

    Vad det kostnaderna för stängsling så pratas det en hel del gallimatias här ser jag, faktum är att rostfri eltråd ligger på ungefär 1 kr per meter, isolatorerna kostar under 2 kr st, 180 x 8 centimeters stolpar ligger på cirkus 35 kr st, fjädrarna kostar ca 40 kr styck och Gallaghers värstingaggregat ligger på lite drygt 6000 kronor.

    Själva stängslet har 5 trådar, och sätter vi fjädrar var 250:e meter så kan vi förlänga stolpavståndet till minst 8 meter. På 1000 meter stängsel har vi då en kostnad för 120 stolpar, 5000 meter tråd, 600 isolatorer och 20 fjädrar och givetvis aggregatet, summa summarum så hamnar vi på 17 200. Förutom det så går ungefär en tusenlapp ytterligare till jordspett, matarkabel, grind och ett överspänningsskydd. Men materialkostnaden för ett komplett fullt fungerande 1000 meter långt rovdjursavvisande stängsel kan alltså ordnas för under 20 000, vilket ger 20 kronor metern, och inte de där 80 – 100 som Göran Norgren drog till med.

    Om någon betvivlar mina uppgifter så kan ni själva konfirmera dem på http://se.lgprodukter.se/

    Värt att veta är dessutom att Svenska Rovdjursföreningen helt gratis hjälper ägare av tamboskap att bygga hägn, men det är inte nog med det, för förutom det så har den statliga Skogsstyrelsen startat upp ett projekt som går ut på att de skall anställa 1 500 långtidsarbetslösa för att bygga rovdjursstängsel kring fårhagar i södra Sverige.

    Kontentan av detta är som ni ser att dagens bidrag på 50 kr per meter stängsel faktiskt är riktigt frikostiga.

  35. Aldrig stängsel! skriver:

    Billigare att stängsla inne vargen istället. Nej det kommer aldrig funka med varg i södra Sverige. Det kommer finnas ca 10% i valet att hämta för det parti som vill främja landsbygden och ta bort vargen.
    Det kommer bli en fråga att räkna med i framtida val.

    Hoppas på en finsk förvaltning!

  36. Mats skriver:

    Och här kommer Jacob Grimm och vet precis hur mycket ett rovdjursstaket kostar och hur det ska sättas upp.
    Du måste vara lantbrukare, Jacob?
    Jaså, inte? Nej det trodde jag inte heller.
    Det luktar värsta sortens vargkramare lång väg kring ditt inlägg där du mästrar och förklarar för dom som måste leva med ”dina” vargar vad dom ska kosta på och hur man ska göra. Ändå är det dom som betalar så att du och dina rovdjursvärnarkompisar kan känna er så där mysiga inombords bara för att ni vet att det ränner omkring hundratals vargar i skogen och på landsbygden.
    Vad i hela världen har förresten kostnaden för älgen att göra med vargproblemet?
    Nej just det, ingenting. Eller vänta… Du tror förstås att det bara är jägare som klagar på vargen och försöker vrida och vända på det så att jägarna är värst. Då kan jag tala om för dig att det jäser i de allra flesta stugor på landsbygden. I dom bor det t.ex hundägare, barnfamiljer och lantbrukare som ser sin livsstil gå upp i rök.
    Nej, ta du din rovdjursförening och köp en markplätt på några tusen ha. Sen kan ni ansöka om stängselbidrag och hägna in en flock som ni kan yla ihop med, så tar vi andra normala människor hand om resterande vargar på lämpligt sätt.

  37. Peter skriver:

    Håller med Aldrig stängsel Varför inte utnyttja nationalparkerna med rejäla stängsel och ha dom där Räcker inte maten till så går det att utfodra dem lika väl som örnarna Vad händer om vargen skrämmer ut boskapen på en större väg och det inträffar en allvarlig trafikolycka kanske med dödlig utgång Vem är skyldig vargen djurägaren bilföraren? Vargen svårt att bevisa? Djurägaren lättare att bevisa? Trafikanten lättare att bevisa?

  38. isabell skriver:

    Vargvän får man väl vara om man vill, men detta är trots allt 27får på drygt 1-2v, av samma varg! någon måtta får det faktiskt vara.
    Den är ju helt klart inte helt frisk och dödar för skojs skull och inte för sin överlevnad.

  39. Jacob Grimm skriver:

    Jag är övertygad om att Mats hade lagt fram material som motbevisade de reella faktum jag presenterade om han hade kunnat det, men som synes så handlade hans post i vanlig naturmotståndaranda inte om att presentera några som helst sanningar utan enbart att spy galla över alla de som inte delar de inskränkta idéer som han representerar.

    Vad det gäller landsbygden så är han heller ingen representant för denna även om han så vill göra gällande, sanningen är nämligen den att det har gjorts ett antal kvalitetssäkrade opinionsundersökningar både i städer och ute på landet som visar att hatarna är och förblir en ytterst liten, högröstad och desperat minoritet.

    Men strunt samma, låt oss nu istället fokusera på de ämnen Mats valde att föra fram, om vilka han gjorde ett antal påståenden.

    Vi kan börja med vad älgen hade med debatten att göra, och där ligger det till som så att jag pekade på en inkonsekvens när jag påtalade det märkliga i att samma personer som ojar sig mest över att vargen kostar oss skattebetalare 3,75 var i månaden, glatt accepterar att klövviltet kostar oss skattebetalare en bit över en 100-lapp i månaden, alltså 30 ggr så mycket.

    Samma käcka gossar och flickor ojar sig dessutom över att vargen tar mindre än en promille av landets får, mindre än en miljontedel av landets kossor och 0,0017% av landets hundar, men ger blanka sjuttsingen i att deras klövvilt dödar 8-10 människor, tvingar nära hundra till ett liv i rullstol och skickar nära 1000 till sjukhus varje år.

    Faktum är nämligen det att det är jägarorganisationernas jaktvård som till stora delar byggt upp de överstora klövviltstammar vi idag har i vårt land, idag har vi nämligen 3-5 gånger så stora klövviltstammar gentemot vad som är naturligt, vilket är någon som jägarorganisationerna i många årtionden slagit sig på bröstet och publikt yvts över.

    Så.. Mats snack om alla de hemska problem ”mina” rovdjur ställer till med bleknar i jämförelsen med ”hans” telningars härjningar, men det bryr ju inte Mats sig om så länge som han får jaga…

    Om vi nu tar och tittar på hur väl Mats påstående om att större delen av landsbygdens befolkning får sin liv förstörda på grund av att vi har ett par vargar i Sverige stämmer med verkligheten, för stämmer verkligen det?.

    Vi kan ju börja lantbrukarna, är verkligen vargen på väg att få landets spannmålsodlare, mjölkproducenter, skogsindustrin, livsmedelsproduktionen, grönsaksodlarna, grisfarmarna, fruktodlarna och hela den förädlingsindustri som finns runt denna att gå omkull? Var och inser säkerligen när de läser detta inser hur otroligt befängt ett sådant påstående är.

    Den bransch som de facto har haft, om än otroligt små, störningar är fårägarna, men det rör sig för det första enbart om mellan en halv och en promille av landets får som råkat illa ut, fler är det alltså inte. Och om man är realist så inser man raskt att fårägarna har mycket större problem med bland annat lösspringande jakthundar än vad någonsin kommer att få av varg.Så sätter man bara saker i sina rätta sammanhang så ser man raskt att vargen inte är något hot mot fårbranschen.

    Nästa grupp Mats talade om var barnfamiljerna, exakt vad han menade med det vet jag inte säkert, men vi får väl anta att han menade på att vargen skulle vara ett hot mot landets barn. Men om vi ser på det hela rent statistiskt så ser man att det under hela efterkrigstiden funnits mellan 20 000 och 25 000 vargar i Europa, och de allra flesta av dessa i oerhört mycket mer tätbebyggda områden än här hemma, och det har trots detta inte skett en endaste olycka där.

    Faktum är faktiskt att om vi räknar på den statistiken och implementerade denna i Sverige så är sannolikheten att det sker en olycka med vilda vargar så liten som en gång på 3 000 år. Jämför man det med hur många som hamnar i olyckor med ormar, getingar, älgar, vildsvin, björnar eller gud vet vad så är knappast vargen något man behöver förlora sömn för.

    Vad det gäller hundarna så är det som så att vi har nära 900 000 hundar i landet, och mellan 15 och 20 tas av varg varje år. De allra flesta av dessa är jakthundar, men ungefär en handfull ”vanlig” hundar tas tyvärr också. Det som stämmer för alla dessa är att de sprungit löst och alltså inte varit kopplade, det är t.o.m som så att det knappt finns ett endaste exempel på en kopplad hund i hela världen som tagits av varg. Så det enklaste är ju faktiskt för hundägaren att ta sitt ansvar och inte släppa sin älskling när det finns faror i omgivning, och det gäller givetvis både i städer, på motorvägar och ute i naturen.

    Att det tas jakthundar har jag ju redan nämnt, och det är ju odiskutabelt, men som motståndare till klövviltsjakt med lös hund så ser jag där en lösning. Men det finns fler, det har t.ex dykt upp förslag bland jägare att pröva att låta jakthundarna gå i par med herdehundar, hundar som är skarpa nog att få en varg att tveka de sekunder det tar för ägaren att hinna rädda situationen.

    Men..en annan sak som är viktig att veta när det gäller jakthundarna är att de årligen dödas massor med hundar under jakt, de som jagar med hund tar alltså fullt medvetet beräknade risker som är mycket högre än de med vargen varje gång de släpper sina hundar. Så påståendet att det skulle handla om att vargen skulle vara det stora riskmomentet för hundarna ute i skogarna stämmer alltså inte med verkligheten, det som stämmer är att de som använder argumentet gör det enbart för att vinna sympatier.

  40. Jacob Grimm skriver:

    Isabell: När ett hunddjur, oavsett ras, hamnar mitt i en flock med djur som beter sig helt onaturligt och inte kan fly så triggar de här omkringrusande djuren hundens, eller vargens om du så vill, jaktinstinkter. Det handlar alltså inte om att de dödar för nöjes skull eller att de är sjuka, det är istället en helt naturlig reaktion för dem.

    Du skall dessutom veta det att angrepp på får av hundar som betett sig på precis samma vis är otroligt mycket vanligare än att vargar angriper får, det skrivs bara inte om det lika ofta eftersom ägarna oftast löser det ekonomiska utan att blanda in staten, men sedan så är det ju heller inte lika spektakulärt för media när en hund dödar får som när en varg gör det..

  41. Per Henrik Magnusson skriver:

    Vilka stängselproffs vi har i samhällena! Jag undrar iofs lite hur det kommer att se ut med 8 meter mellan stolparna i skogen? Tror du inte att det är risk för att det blir nån glipa om marken skulle råka va lite ojämn? Och sen tänkte jag på att det kan gå åt en ganska lång kabel till ditt värstingaggregat om betet skulle ligga en bit bort.
    Vi har krav på oss att ha våra djur ute på bete men vi får inte förutsättningar för att det ska fungera. Och som grädde på moset självutnämda stängselexperter som kommer med goda råd och får det hela att låta mycket enkelt.
    När har du semester Jacob? Du kan börja stängsla hos mig om du vill, tar du svängen förbi länsstyrelsen och hämtar lite material vore det bra. Tack på förhand!

  42. Djurägare skriver:

    Själv har jag hundar, höns, katter, kaniner, hästar, samt getter mm. Inte trevligt om vargen eller något annat rovdjur kommer inpå. Dock så var ju vargen här innan mig så det är ju vi som ska anpassa oss enligt mitt tycke. Har vi inte den tid el ekonomi som krävs skall vi ”små” bönder tänka om.

  43. Martin Andreasson skriver:

    Ärligt, är de någon i Vaggeryds kommun som de senaste 50 åren saknat och känt att vardagen skulle varit bättre om det funnits en varg i skogen?

  44. Mats skriver:

    Det där var ju inget inlägg Jacob Grimm, det är för bövelen en hel artikel. Eller ska vi säga saga istället, med tanke på din signatur.
    Jag har skummat igenom det och nöjer mig med att uppmana dig att ta en tur ut på landsbygden i valfritt vargrevir och prata med dom som bor och verkar där så får du höra hur det ligger till.
    Förresten, ta med all statistik du kan hitta som är till fördel för vargen och visa dom du träffar.
    Eftersom dom antagligen inte har en aning om vargens förträfflighet, och du tydligen vet, så kan du säkert omvända nästan alla.

  45. Tom skriver:

    Kommer den på mina marker sätter jag ett par kulor i den det är nog värt det straff jag får

  46. Pelle skriver:

    vargen kostar mängder med skattepengar för o ersätta bönder för skador och hjälpa till med skyddsåtgärder, dessa pengar skulle kunna läggas på mycket viktigare saker tex äldrevårde som är hemsk idag på en del håll!. Utan jägarna skulle de ske mycket mer vilt olyckor på vägarna och ställa till med ytterligare problem och kostnader, dom håller ju trots allt nere viltstammarna på acceptabel nivå för att både trafik, jord, o skogsbruket ska fungera. SÅ NEJ TACK TILL VARGEN.

  47. Magnus Malmsten skriver:

    Till Litén:

    Det har inte funnits speciellt mycket varg i Sverige på 150 år. Jag menar, det kan ju vara en orsak till att ingen människa i modern tid kommit till skada. Det vill säga, av vilda vargar …

    Men om jag inte minns fel så var det i morgon för ett år sedan, det som inte kunde hända hände … du vet Kolmården …

    Skillnaden mellan Älg och varg är att älg får vi jaga samt att den inte söker upp vare sig tamdjur eller människa i sina födosök.

    Gå in på http://www.vargfakta.se och läs om vargdödade människor i nutid.

  48. Tommy skriver:

    Jag kommer att sänka den så fort den syns på mina marker tolererar ej sånt här

  49. Jessica skriver:

    Allt detta snack om rovdjursstängel! Det går inte.. Och om de skulle sitta uppe överallt vad hindrar vargen från att börja ge sig på människor och husdjuren! Ska de då också sitta rovdjursstängel runt var enda trädgård i hela länet! Ska man inte längre kunna leva fritt och gå i skog och mark som man vill! Detta är otroligt! Vargar ska inte finns här och så är det bara! Och sen denna vargen dödar inte bara för att den är hungrig! Den har bara dödat för dödandes skull! Folk som vet hur det ser ut efter en varg som ätit vet att de inte ser ut som fåren som vargen har tagit! Vargar äter nämligen upp i stort sätt allt! Efter vad jag sett på en jaktsida med Vargattacker på hundar som skedde under förra året så ser man att vargen gnager gärna bort och rensar allt runt revben och mage! Detta är sjukt! Vargen måste bort här ifrån!

  50. Gösta Nordh. skriver:

    Men lite får väl fårägare bidra med själva och om man nu får bidrag med hälften så är det bara tacka och ta emot. Ingenting får man gratis här i livet och det borde väl dom flesta bönderna veta om.

  51. Magnus Malmsten skriver:

    Till Jacob:

    Jämför inte varg med hund. Vi har ca 750 000 hundar i Sverige. Låt säga att ungefär 1/3, 250 000, är stora nog att riva får. Självklart har det hänt, det är det ingen som förnekar.
    Men om vi vänder på kuttingen, så kan vi läsa i pressen nästan varje vecka nu för tiden hur mycket skada endast ca 500 vargar ställer till med ute i bygderna.

  52. Magnus Malmsten skriver:

    Till Jacob:

    Du använder många ord. Men du missade de vargdödade människorna i Spanien på 50- och 70-talet. Och då rörde det sig om den betydligt mindre sydliga arten av varg.

    Sedan kan du kika på de västra delarna av Ryssland, baltikum etc … samma art som du anser fritt skall springa omkring här.

    Allt går att ta reda på om man så vill.

  53. tina skriver:

    Har inget emot vargen.. men respekt ska man ha, det är ju inte så att vargen flyger på dig när du är ute i skogen och går.. Om man har hund så ha hunden i koppel.. koppeltvång i Sverige, lösspringandes hundar orsakar med skada än en varg.. Vargen var här långt för människan men som vanligt ska människan ta den enkla vägen och utrota allt som är främmande och ”farligt”

    Alla rädder för vargen här..!!

  54. Wolfpack skriver:

    Olika läger här, det hör jag ju. Men jag tror såhär: Bara de som drabbas vet hur det känns.

    Tycker att det är jäkligt trist att så många artiklar leder till påhopp. Klart att man får uttrycka sina åsikter men att kalla bönderna för ”idioter” osv som gjorts både här och i annat kommentatorsfält på skillingaryd.nu, leder i förlängningen till att ingen vill ställa upp i reportagen.
    Börjar likna flashback här, tycker jag!

  55. Karl skriver:

    Det här med att vargen va först ja! Starkt argument? I mina ögon står vi högst upp i rang och skall vi leva i symbios med varg o andra djur är det vi som skall sköta förvaltningen av vargstammen. Just nu underkastar vi oss vargen o den leker som den vill utan respekt för oss människor i och med att den vet att det inte finns något jakttryck på dem.
    Ni som bor utan varg och som förespråkar att den skall leva fritt som den vill har jag en fråga till. Vad är er största intresse på fritiden? Tycker ni kanske om kulturliv? Resa? Vara hemma inomhus o bara mysa? Jag respekterar er och förstår att ni är rädda om era intressen vid sidan av en stressigt arbetsliv kanske. Försök nu att sätta er in i oss andra som känner precis lika starkt för det vi älskar. Leva på landet nära naturen! Fälla ett vilt o fylla frysen, plocka bär o kantareller istället för massproducerade varor ifrån affären.

    Detta är något jag lever för och värnar om. Biologisk mångfald va de ja. Vargen är ett fascinerade vilt att titta på. Vacker i all sin prakt så den får vi inte röra men vildsvinen får vi skjuta så fort de sticker fram trynet för den är inget värt..

  56. Kalle Kula skriver:

    Tina du har fel om att vargen var här före människan, enligt all axpertis så kom vargen med människan till våra breddgrader. Hundarna orsakar INTE mer skada än vargen.

  57. Ann skriver:

    Först och främst vill jag skicka all omtanke till er fårägare.

    Sen vill jag tacka Per Bunnstad för att visa bilder och verkligheten.

    Till alla vargkramare: Välkomna att sätta stängsel, vakta om nätterna, betala veterinärkostnader, fylla i alla formulär, plocka djur som är angripna, avliva de som är så illa skadade att dom ligger och vrider sig i smärta och skräck. Ta hand om dom som överlever, försök få de djur som ”bara” blev skrämda att gå in i hagen igen, få dom att äta och må bra. Sen kan ni gå ut och krama vargen och tacka för den upplevelsen.

  58. Monika skriver:

    En enloge till er som lägger ut bilder på vad som hänt, så att alla får se hur det verkligen ser ut. Jag önskar att man även la ut en film så att man får se och höra fårens bräkande.
    Det om något borde få folk att förstå hur hemskt detta är!

    När varg tar ett djur ute i naturen så springer de andra i flocken iväg, så vargen får bara ett byte. Så är det inte när den fäller ett djur i en hage. Stressen bland fåren triggar igång ett beteende som gör att den river fler och fåren kommer ju inte ut ur hagen.

    Hur mycket ska våra vargar få kosta, i blod, tårar och kronor?

  59. Ida skriver:

    Ja, det är mycket sorgligt att fåren stryker med. MEN vargen har också rätt till ett liv ibland oss, jag tror det är dags att vi anpassar oss till det. Som te.x fixa bättre inhägnade m,m. Jag tycker alla är löjliga som skriver att vargen borde få ett straff genom att skjuta den, den är ju inte en kriminell ond varelse??!! Den är ett djur som ser får som ett byte inte offer. Så nu är det dags för oss att anpassa oss till ett liv med vargen! Den är här för att stanna. (Nej, jag är ingen stadsbo som inte vet nåt)

Posta en kommentar

Loading Facebook Comments ...
Relaterade nyheter

Nu byter vi till nya sidor

10:11 | Framåt lunchtid måndag räknar vi med att göra en flytt till våra nya tidning som framför allt är mobilanpassad…. Läs mer

(S) vill ha avfallssamverkan

10:27 | Räkna med politisk strid ända upp i kommunfullmäktige om den framtida avfallshanteringen. – Vi är för samverkan med… Läs mer

Planerar för ny station i Värnamo

08:54 | Om den nya höghastighetsbanan Europabanan kommer passera Värnamo så är det inte säkert att det blir någon station… Läs mer

Mordmisstänkta är släppta

18:47 | De två män som varit anhållna och misstänkta för brottet mord/dråp i Kärda har släppts av jouråklagaren. Beslutet om att… Läs mer

TV: Årets företagare hyllades

15:21 | I samband med Waggerydsdagen hyllades ägarna till Styrkonstruktion Småland AB i Vaggeryd.

Tony vann på Bäckalyckan

14:06 | Det har varit tipspromenad med IOGT-NTO på Bäckalyckan i Vaggeryd.

TV: Utställning med miniatyrhästar

11:55 | I går lördag var det premiär med en riksutställning för Svenska Miniatyrhästföreningen och platsen var hos Vaggeryd-Skillingaryds Ridklubb… Läs mer

Isa vann slaget om publiken

10:41 | Linda Bengtzing utsågs till det stora affischnamnet inför Waggerydsdagen 2015. Men det var inte hon som vann slaget… Läs mer

Mordmisstänkta är 20 och 40 år

09:17 | De två män som är anhållna misstänkta för gårdagens mord i Kärda är födda på 1970-talet och 1990-talet… Läs mer

Firade 40 år sedan skolan slutade

07:03 | 59:orna i Skillingaryd har haft sin tredje skolträff och ett 30-tal av eleverna var på plats.

Brobygget över Hjortsjön inleds…

00:52 | Om man ska tro en skylt som en av våra läsare skickat är det dags att bygga bron över… Läs mer

Lisbeth utsågs till årets Vaggerydsprofil

22:51 | Lisbeth Carlsson utsågs till årets Vaggerydsprofil av  Vänskapsklubben i Vaggeryd.

Västkust mellan Morups Tånge och Stensjöstrand i Halland

21:52 | Vår natur-och kulturkrönikör Dan Damberg har besökt Västkusten.

TV: Linda – dragplåster på Waggerydsdagen

19:30 | Schlagersångerksan Linda Bengtzing var det stora dragplåstret vid Waggerydsdagen i dag. En tusenhövdad publik hade samlats Framme för… Läs mer

Många nyheter i helgen

11:51 | Den här helgen kommer vi bland annat att berätta om skolträff för 59:or, hundträff, miniatyrhästar, Waggerydsdagen plus berätta… Läs mer

50-årig man mördad i Kärda

11:38 | En man i 50-årsåldern är påträffad död i Kärda strax väster om Värnamo. Förundersökning om mord eller dråp är… Läs mer

Välkommen EVI Industries

06:03 | I dag får vi säga välkommen till vårt sjunde industriföretag som fast annonsör i vår tidning. Det är… Läs mer

Räddningstjänsten på utryckning

19:07 | Räddningstjänsten i Skillingaryd är på väg till Hotell Småland i Klevshult för ett automatiskt brandlarm. Dessbättre var det… Läs mer

40 år sedan första Waggerydsdagen

17:13 | I bland händer det att goda ideér kläcks i nödens stund. Som Waggerydsdagen som i år fyller 40… Läs mer

Fortfarande många viltolyckor i länet

16:13 | Under  veckorna 31–34 inträffade det i Jönköpings län  cirka 210 viltolyckor där eftersöksjägare från Nationella Viltolycksrådet, NVR, fått… Läs mer

Många kom till opinionsmöte

15:23 | Så mycket nytt framkom inte vid opinionsmötet i Klevshult. Men uppslutningen visar  att landsbygdsupproret för att rädda landsbygdsskolorna… Läs mer

(C)-motstånd mot Fåglabäcksatsning

13:25 | Tanken på en kommunal satsning på att uppföra sju småhus på Fåglabäcksområdet för att få fart på byggandet… Läs mer

Miljö- och bygg beviljade bygglov

12:47 | Vid augustisammanträdet har miljö- och byggnämnden tagit beslut i ett antal byggärenden.

Bedrägeriförsök i miljonklassen

09:27 | Köparen av ett företag i Vaggeryds kommun är anmäld för försök till grovt bedrägeri i miljonklassen.

Kyrkligt bidrag till Tofteryds kyrka

09:18 | Som vi tidigare berättat kommer Tofteryds kyrka att få ett nytt värmesystem. Nu är det klart att Skillingaryds… Läs mer

Det händer i helgen

09:15 | Den här helgen är det en rad aktiviteter som Waggerydsdagen, internationell fest, utställning av miniatyrhästar och allsång. Kika… Läs mer

Skickades hem från akuten med hjärnblödning

08:52 | En ung kvinna skickades hem från sjukhuset i Värnamo med medicin mot kramper. Men sjukhusets läkare hade missbedömt… Läs mer

Ledigt jobb som säljare

20:57 | Nevotex i Nässjö söker via Codeq säljare till möbelbranschen. Läs mer på vår jobbsida.

Lena Landin vann med sina lommar

20:00 | Skillingaryds Fotoklubb har i kväll presenterat årets tredje tävling i färgdia.

Fem lediga tjänster hos IKV Tools

18:33 | IKV Tools i Forsheda har inte mindre än fem lediga tjänster. Läs mer på vår jobbsida.