– Experter är bra men lita inte för mycket på dem.
Det var ett av budskapen från Josefina Syssner vid avsparken för kommunens och näringslivsrådets gemensamma marknadsplan.
Syssner som är verksam som forskare på Centrum för kommunstrategiska studier i Linköping höll ett intressant föredrag i Folkets Hus i Vaggeryd om platsmarknadsföring.
Det kanske rent av hade varit en god idé att kalla in Syssner inför starten av arbetet med marknadsplanen för att inte riskera att navigerar fel i det virrvarr som kallas marknadsföring.
Å andra sidan är ju Syssner expert, alltså sådana som man inte ska lita på.
Så vem vet egentligen bäst? Vem i hela världen kan man lita på?
Men det är klart att man måste lyssna på hennes varningsord. Dessa handlade bland annat om att se platsmarknadsföring som utveckling av turistbroschyrer.
– Det är inte heller skyltar, slogans, ballonger och klistermarken, allt detta är bara toppen på isberget. I stället handlar det om ett långsiktigt strategiskt arbete som syftar till att förändra, förbättra eller förstärka bilden av en plats, anser Syssner.
En annan fälla hon varnade för var beskrivningen av platsen.
– Är det verkligen verkligheten som beskrivs där? Ofta handlar det om blonda barn och unga människor i urbant centrum, som signalerar ett välordnat liv med kunskap och kompetens.