Det är mer än 100 år sedan den första bilen kom till Vaggeryd – nu är det äntligen dags för elbilen att göra entré. Vi har provkört den.
I veckan har nämligen den första elbilen levererats . Ägare är Elbyrån och vid en första anblick kan det svara svårt att skilja den vita transportbilen modell Renault Kangoo som står parkerad framför kontoret från övriga fordon i Elbyråns bilflotta. Bara dekalerna på sidorna antyder att det är fråga om elbil.
Men det är vid en närmare granskning mycket som skiljer. Som ”tankningen”. Inget slaskande med slangar och vätska här inte. När vd Håkan Gustavsson ska ”tanka” gör han det med en sladd från en grön stolpe som tillverkats och levererats av grannföretaget AQ vilket för övrigt har installerat den andra av de två första laddningsstolpar som nu finns i kommunen.
Via displayerna på stolpen och sin mobiltelefon säkrar Håkan med ett sms hur smidigt som helst tillräcklig batteriladdning i bilen för fem kronor i timmen .
Elmotorn under huven är inte mycket större än en symaskinsmotor men ger 60 häskrafter. Batterierna är dolda under lastutrymmet.
Själva körningen känns helt problemfri och odramatisk. Det är ungefär som att köra en vanlig, tystgående modern automatväxlad bil. Det enda problemet är att man inte märker att motorn har startat. Total tystad råder när du vridit om startnyckeln. När färden väl startar är det endast bruset från däcken som hörs men det stör inte konversationen med passagerarna. En annan skillnad är den kraftiga ”motorbromsen” där energi återvinns och bromsarna skonas.
Räckvidden uppges till 18 mil innan det är dags att återvända till laddningsstolpen. Den räckvidden lär dock knappast klaras i vinterkyla men är mer av akademisk betydelse i det här fallet.
Håkan Gustafsson beräknar driftskostnaden till åtta kronor milen.
– Det är ungefär som en snål dieselbil men då har vi inte räknat in miljövinsterna. De är förstås stora i den jämförelsen, säger han.
– Som det känns nu kan jag inte tänka mig annat än vi kommer att fortsätta att satsa på elbilar när våra fordon byts ut i framtiden. Elbilar är perfekta för våra korta körningar i kommunen, framför allt mellan Vaggeryd och Skillingaryd. Vi planerar till exempel att installera solpaneler på taket på vår lokal i Skillingaryd och blir därmed självförsörjande på el till elbilarna.
Visserligen kostar en elbil 50 000 kronor mer än en vanlig Renault Kangoo. Men miljövinsterna blir gigantiska.
Frågan är när Vaggeryds kommun hakar på. Tekniska utskottet har gjort vissa åtaganden utan att komma till skott. Hur vore det med elbilar till exempelvis hemtjänsten?
Håkan Gustafsson och Elbyrån är stolta ägare till Vaggeryds första elbil.
Den gröna laddningsstolpen tillverkad av AQ i Gävle syns vida omkring vid Idrottsplats-rondellen.
Så enkelt att vem som helst klarar att tanka.
”Tankning” pågår.
Inget slabb med flytande bränsle här inte…
En liten men synnerligen tystgående elmotor…
… i ett välpackat litet motorrum.
Batteriet ligger under golvet i lastutrymmet.
Bra att någon börjar ni ska ha en stor eloge. Hoppas att många nappar på det här med elbilar. Som sannn centerpartist pläderar jag för en bättre miljö.