Nu börjar bilden klarna kring konsekvenserna av de planerade hastighetshöjningen för järnvägstrafiken på sträckan Skillingaryd-Klevshult.
Allt tyder på en viadukt vid Almesäng söder om Skillingaryd – vilket som en biprodukt banar väg för en väg/cykelväg väster om järnvägen mellan Klevshult och Skillingaryd.
Vid junisammanträdet med tekniska utskottet informerades ledamöterna om den senaste utvecklingen i den här frågan.
Problemet med fartökningen på järnvägen är att plankorsningarna måste bort för att tågen ska kunna kunna köra 160 kilometer/timmen. Men det ligger ett antal fastigheter/gårdar väster om järnvägen som måste tillåtas korsa spåret.
Den första lösning det talades om var en tunnel under järnvägen söder om Almesäng. Men det förslaget stupade på höga grundvattennivåer.
Lösning nummer två blev en helt ny väg parallellt med gamla E4 men väster om järnvägen för lokaltrafiken. En lösning som var betydligt billigare än tunnelalternativet. Det inbar tre parallella vägar i nord-sydlig riktning inom något hundratal meter bredvid varandra!
Men det förslaget hade gjort det omöjligt att nå busshållplatserna på gamla E4 för dem som bor i framst Rosenberg och Almesäng.
Därför är nu huvudspåret en viadukt över järnvägen söder om Almesäng. Betydande mängder fyllnadsmassor kommer att krävas för ramperna eftersom själva viadukten kommer att ligga mer än sex meter över spåret.Tekniska utskottet kan dock erbjuda sådana fyllnadsmassor från Båramo-området, något som ledamöterna uttalade sig för.
– Tanken är nu att bygga en ny väg från Klevshult till Almesäng, en sträcka på drygt sju kilometer. Men det kommer att återstå cirka 1,1 kilometer från att nå anslutning till en väg som idag utgår från väg 152(vägen mot Hillerstorp) och söderut, säger kommunens tekniske chef Magnus Ljunggren.
Stalltipset är att den här processen så småningom resulterar att det byggs en gång- och cykelvägsförlängning någon gång norr om Almesäng, i en nära eller avlägsen framtid, så att tankarna på en lämplig cykelväg Skillingaryd-Klevshult äntligen blir verklighet.