Vill ha kulturhus i Strömslunds

Inte oväntat kommer nu en motion om att Strömslunds gamla fabrikslokaler ska användas för ett kulturhus.

Det är Folkpartiet och KD Vaggeryd som  tycker att Strömslunds gamla lokaler ska bli ett kulturhus öppet för föreningar, studieförbund och det fria kulturlivet i kommunen.

– Vi vet att det finns ett stort intresse och ett stort stöd bland kulturutövare av alla de slag att använda detta hus. Vi vet också att det finns ett stort behov av att kunna hyra in sig i ändamålsenliga lokaler.  Med dessa lokaler kan vi sälja och säga upp andra. Vi tycker att det finns en vinst i att kunna samla den fria kulturen under ett tak, hälsar motionärerna Ewa Magnusson (FP), Anette Olsson (FP), Maritha Bengtsson (KD) och Lars Ljungqvist (KD).

Strömslunds på Smedjegatan i Skillingaryd var i fokus under kulturdagarna för bara tio dagar sedan.

Läs mer om:
13 kommentarer
  1. Mats Oskarsson skriver:

    Jag måste säga att jag, personligen, är djupt oenig i detta. Vi kan inte bära mer kulturkostnader om vi ska ha en bra skola och en bra omsorg. Vi har redan i kommunen ett antal kvarnstenar runt halsen: Miliseum, bowlinghallar, biografer, teaterbiljetter till vuxna, multiarena, studier i fritidsrelaterade göromål och en konstgräsplan som utnyttjas väldigt lite. Vi har dessutom ett FENIX som kostar mycket mer än det smakar.

    Vuxna MÅSTE betala sina fritidintressen själva.

    Satsa hellre på kollektivtrafik till hela kommunen och ungdomsverksamhet, om det nu finns några pengar att spendera. -Det är dock tveksamt med den konjuktur vi har, Smålänsk sparsamhet borde råda.
    Vi borde nog istället göra allt för att sälja Strömmslund snarast, om en spekulant skulle dyka upp.
    I min mening har Landstinget försnillat alla kulturpengar för de närmaste 20 åren, genom att besluta om Spira. Hur tänkte man där?
    Det måste ju å andra sidan vara fritt för dessa kulturintresserade att göra som andra. Dvs, starta en förening. Betala sedan en medlemsavgift så att ni kan hyra klubblokal och arrangera er verksamhet där. Låt bara bli att försöka få de andra skattebetalarna i kommunen att betala. De är inte intresserade, deras kultur stavas jakt, fiske, frimärken, frikyrka, hästar eller kanske golf. -De skulle aldrig tänka tanken att du skulle betala för dem, så varför ska de betala för dig?.
    Mvh Mats

  2. jeanette skriver:

    Jag har nyss flyttat hem igen till kommunen efter att ha varit borta i 25 år och skärp mina sinnen på annan ort. Kulturen har alltid varit högst levande i mitt liv och varit den del som fått mig integrerad i annat land och andra städer. Det är där jag fått vänner från jordens alla hörn, lärt mig förståelse, fått massor av glädje och öppnat mina sinnen.

    Kulturen ger livskvalitet och är ett kitt som svetsar samman människor från olika generationer och länder. Kulturen har kraft att hålla samman hembygden och är därmed en viktig faktor för utveckling och tillväxt.
    Nu har vi ett hus som Kommunen äger, som lätt kan bli ett kulturhus där vi kan samla en stor del av kulturen på en plats lätt tillgänglig. Med möjlighet att hyra ut lokaler för kafé verksamhet, och till föreningar som behöver en plats att vara. Det finns föreningar i bygden med massor av material som idag ligger nedpackade i lådor i källarförråd, saker som borde bli mer publikt och visas mycket oftare, Strömslund kan bl.a bli en plats för just det. Jag säger inte att allt skall vara gratis, en blandning av fri verksamhet och betalande vore en perfekt mix.

    Men viktigast är en plats för ungdomarna

    Många unga känner sig i dag inte som en del av samhället man är inte nöjda med sin situation i livet. Man känner sig inte inkluderad i samhället, och har inte verktygen för att påverka sin egen situation.

    • Vi måste hitta nya sätt för att unga ska få inflytande i samhället.
    • Vi måste motverka och förebygga extremism.
    • Vi måste hitta mötesplatser där vi kan mötas och där ungdomar känner delaktighet i samhället.

    Strömslund kan bli den platsen som kan ge möjlighet till eget kulturskapande och bildningssträvanden, samtidigt som den stöder ett professionellt kulturliv av hög konstnärlig kvalitet.

    Jaktklubben, Fiskeklubben, Frimärkssamlarna och alla de andra kan ju också bli involverade på Strömslund för det är ju också kultur :-D.

    Enlig mig och många andra är en kommun med en bra kulturutbud är en attraktiv kommun.

    PS: Kultur kommer från latinets cultura som betyder ungefär ‘bearbetning’, ‘odling’ och ‘bildning’

    Kultur har kallats ”levnadssättet hos ett helt samhälle”. Som sådant inkluderar det beteendemönster, seder, klädsel, religion, ritualer, lekar, normer för lagar och moraliska system, liksom trossystem och konstarterna. (Wikipedia)

  3. Ewa Magnusson skriver:

    Jag håller med dig Jeanette. Jag vill bara uppmärksamma Mats på att vi motionerar om lokaler att hyra in sig, inte gratis utnyttja.
    Mvh
    Ewa Magnusson

  4. Ewa Magnusson skriver:

    Vi ska satsa på våra ungdomar! Att föreningar , studieförbund och andra kulturutövare kan hyra in sig under samma tak gynnar alla, även våra ungdomar!

  5. Mats har alltid haft bekymmer med kulturen, men de andra moderaterna tror jag inte lider av kulturfobi.
    Ska du jaga måste du gå på studiecirkel eller annan kurs för att få licens, men en viss suventionering brukar det bli. Praktiskt med föreningsbidrag det får även golfklubben för sin verksamhet speciellt för undomsverksamheten.
    Även ridsport och hundklubbar erhåller bidrag för sin verksamhet. Går du en cirkel eller kurs i hantverk så får deltagaren betala det mesta.
    Sen om Strömslund ska bli ett kulturhus är en annan fråga.
    Kan kommunen sälja det snabbt är det ju bra , men blir det en lång historia så är det väl lämpligt att kulturnissarna får
    driva det. Det är klart att viss ersättning om en konstnär vill ha ett rum, så ska den betala någon form av realistisk hyra. Rockgrupper vore perfekt i någon lokal ett exempel. Ideer om att fylla lokalerna finns nog.
    Debatten blir nog intensiv om dett hus.

  6. Mats Oskarsson skriver:

    Hej Jeanette,
    Jag håller med dig i vart enda ord du skriver.
    Kultur är viktigt och kultur innefattar allt vad vi gör.
    Det enda jag blir lite fundersam över är när du skriver:
    ”Strömslund kan bli den platsen som kan ge möjlighet till eget kulturskapande och bildningssträvanden, samtidigt som den stöder ett professionellt kulturliv av hög konstnärlig kvalitet”.
    Vad menar du med det? Är en del kultur finare än annan?

    Jag har bott i kommunen i de flesta av mina levnadsår, men i princip alltid arbetat på annan ort. Jag har sett många kulturer genom mitt arbete, boende i utlandet och semesterresor. Det är bland det roligaste och intressantaste som finns att försöka förstå andra människors kulturer och tankesätt. Jag vill påsta att jag lärt mig mycket av det under mina resor.
    Problemet med motionen är att detta kulturhus på något sätt ska betalas av skattebetalarna, det är enligt mig fel. Men ni som är intresserade får, precis som andra, samla ihop er, se vad man kan ha råd med och sedan hyra eller köpa. Jag har inget problem med att kommunen hyr ut eller säljer till dem som kan betala. Vi skattebetalare ska dock inte stå för notan.
    Den stora vinsten i ett sådant scenario, vore föreningarna själva. Det finns inget mer förenade än att förverkliga drömmar tillsammans.
    Tankarna om att det är skattepengar som betalar kultur för vuxna, är vi ganska ensamma om i detta land, i de flesta kulturer finns inte ens tanken, men väl en utvecklad kultur. Mvh Mats

  7. Lars Seger skriver:

    Vore ju perfekt att låta UC & UG vara i kulturhuset med, då kanske vi inte behöver oroa oss för vad som kommer att hända med etta hus. Annars har vi en mycket livaktig kulturförening: Götaströms fordonshistoriska klubb! De både bearbetar och blir bildade vid sina möten och inte minst sår frö av intresse till framtida generationer! Slopa denna ide, bättre att istället öka på aktivitetsbidragen för våra föreningar.

  8. Mats Oskarsson skriver:

    Hej Ewa, varför behöver ni då motionera? Det är fritt för vem som helst att skapa det de vill, inom sina egna ramar.
    ( Det lät rätt liberalt, eller hur?)
    Min erfarenhet är att blandar vi in kommunala beslut, hamnar räkningen hos kommunen. Jmfr med Centrum-lokaler i Vaggeryd, Konstgräsplan, Miliseum, Bowlinghall, Multiarena(Nu skriver jag lite i okunskap, men vad jag sett är de flesta arrangemang i denna arena betalade av en förening, men kommunen ger samma peng i bidrag)
    Jag står främst när det gäller att satsa på ungdomar! Det är väl investerade pengar, men vi får inte göra det på ett sätt som gör föreningarnas arbete mindre värt. Utan föreningsKULTUREN hade vi haft ett helt annat Sverige, då menar jag inte bara de ungdomar som finns där, utan framför allt de vuxna som är med och hjälper till. De är guld värda! Det finns inget bättre än att känna sig guld värd!
    Gunnel, jag har endast problem med de som tycker att deras kultur är så speciell att den ska betalas av övriga medborgare.
    När det gäller ungdomsaktiviteter(kultur om du vill) har jag ALDRIG varit avig till ekonomisk stöttning. jag har som ungdomsledare i ett flertal idrotter och sporter sett, och sett till att alla har samma möjlighet att vara med. MEN, när icke- ungdom med god ekonomi tycker att andra ska betala för deras intressen, då blir jag….arg. Mvh Mats

  9. Varför tro att Götaströms fordonshistoriska klubb är ett praktexempel för kultur.Där kan man bli bildad precis som man inte blir bildad med andra kulturarter.
    Om jag sett rätt är du Seger själv bilintresserad och med dina bilder med skitiga bilar som kör upp en massa bränsle bara för det är så himla kul med bilar. Inte speciellt miljöansvarigt i mitt tycke. Men det är så att det som brummar och kan gasas är kultur för vissa. De som målar, spelar teater osv låter inte lika tufft.Jag tror att du kommer att skriva att musik är kultur och det är så det. I ditt fall är det nog för att du har så duktiga barn inom det området.
    Länge leve kulturen!

  10. micke skriver:

    gunnel: vad är kultur och vem bestämmer vad kultur är??

  11. Lars Seger skriver:

    Tänk vad du vet mycket Gunnel om ingenting! Det vi kör med våra bilar, i m itt fall 4×4 bilar så är det kanske 1-2 % i tid räknat som vi förstör miljön och vad du nu vill ha det till! Resten av tiden så är vi i garaget tillsammans med mina barn och gör om konstruerar, svetsar och lär sig ha tålamod. Det är ca 600 timmar nerlagt innan vi kunde skita ner den. Numer är det sönerna som bygger bilarna själva, du som läser alla tidningar kanske har sett att ena sonen bygger en eldriven A-traktor? Borde du tycka om, inga utsläpp av fossila bränslen eller miljöförstörande där inte! Sen kan han ladda den med solenergi om han vill. Tror nog att mina barn lägger ner mer tid på bildande och utvecklande saker än vad de gör på tex UC & UG! Pröva att ta reda på lite innan du skriver nästa gång.

  12. Ja alla har vi våra hobbys.Det att meka med bilar ger en möjlighet för kommande yrken inom fordonsindustrin. Eftersom dina barn och du med antar jag verkar uppleva mer kunskap än vad de får lära sig på Fenix. Varför tar intr du hand om den undervisningen. Du verkar ha mer kompitens än andra åtminstonde här på insändarspalten.

  13. Lars Seger skriver:

    har jag säkert Gunnel inom vissa områden! Dock inte lära ut saker på ett gymnasium. helt rätt Gunnel att mina barn har valt att inte gå på Fenix utav den enkla anledningen att deras program de valt inte finns där. var kunskap har sin plats i livet som du nog vet och kunskap är aldrig tungt att bära bara jobbigt att förvärva. kanske har jag kompetens att utbilda inom Vuxenskolan med, vem vet?

Posta en kommentar

Loading Facebook Comments ...
Relaterade nyheter

Nu byter vi till nya sidor

10:11 | Framåt lunchtid måndag räknar vi med att göra en flytt till våra nya tidning som framför allt är mobilanpassad…. Läs mer

(S) vill ha avfallssamverkan

10:27 | Räkna med politisk strid ända upp i kommunfullmäktige om den framtida avfallshanteringen. – Vi är för samverkan med… Läs mer

Planerar för ny station i Värnamo

08:54 | Om den nya höghastighetsbanan Europabanan kommer passera Värnamo så är det inte säkert att det blir någon station… Läs mer

Mordmisstänkta är släppta

18:47 | De två män som varit anhållna och misstänkta för brottet mord/dråp i Kärda har släppts av jouråklagaren. Beslutet om att… Läs mer

TV: Årets företagare hyllades

15:21 | I samband med Waggerydsdagen hyllades ägarna till Styrkonstruktion Småland AB i Vaggeryd.

Tony vann på Bäckalyckan

14:06 | Det har varit tipspromenad med IOGT-NTO på Bäckalyckan i Vaggeryd.

TV: Utställning med miniatyrhästar

11:55 | I går lördag var det premiär med en riksutställning för Svenska Miniatyrhästföreningen och platsen var hos Vaggeryd-Skillingaryds Ridklubb… Läs mer

Isa vann slaget om publiken

10:41 | Linda Bengtzing utsågs till det stora affischnamnet inför Waggerydsdagen 2015. Men det var inte hon som vann slaget… Läs mer

Mordmisstänkta är 20 och 40 år

09:17 | De två män som är anhållna misstänkta för gårdagens mord i Kärda är födda på 1970-talet och 1990-talet… Läs mer

Firade 40 år sedan skolan slutade

07:03 | 59:orna i Skillingaryd har haft sin tredje skolträff och ett 30-tal av eleverna var på plats.

Brobygget över Hjortsjön inleds…

00:52 | Om man ska tro en skylt som en av våra läsare skickat är det dags att bygga bron över… Läs mer

Lisbeth utsågs till årets Vaggerydsprofil

22:51 | Lisbeth Carlsson utsågs till årets Vaggerydsprofil av  Vänskapsklubben i Vaggeryd.

Västkust mellan Morups Tånge och Stensjöstrand i Halland

21:52 | Vår natur-och kulturkrönikör Dan Damberg har besökt Västkusten.

TV: Linda – dragplåster på Waggerydsdagen

19:30 | Schlagersångerksan Linda Bengtzing var det stora dragplåstret vid Waggerydsdagen i dag. En tusenhövdad publik hade samlats Framme för… Läs mer

Många nyheter i helgen

11:51 | Den här helgen kommer vi bland annat att berätta om skolträff för 59:or, hundträff, miniatyrhästar, Waggerydsdagen plus berätta… Läs mer

50-årig man mördad i Kärda

11:38 | En man i 50-årsåldern är påträffad död i Kärda strax väster om Värnamo. Förundersökning om mord eller dråp är… Läs mer

Välkommen EVI Industries

06:03 | I dag får vi säga välkommen till vårt sjunde industriföretag som fast annonsör i vår tidning. Det är… Läs mer

Räddningstjänsten på utryckning

19:07 | Räddningstjänsten i Skillingaryd är på väg till Hotell Småland i Klevshult för ett automatiskt brandlarm. Dessbättre var det… Läs mer

40 år sedan första Waggerydsdagen

17:13 | I bland händer det att goda ideér kläcks i nödens stund. Som Waggerydsdagen som i år fyller 40… Läs mer

Fortfarande många viltolyckor i länet

16:13 | Under  veckorna 31–34 inträffade det i Jönköpings län  cirka 210 viltolyckor där eftersöksjägare från Nationella Viltolycksrådet, NVR, fått… Läs mer

Många kom till opinionsmöte

15:23 | Så mycket nytt framkom inte vid opinionsmötet i Klevshult. Men uppslutningen visar  att landsbygdsupproret för att rädda landsbygdsskolorna… Läs mer

(C)-motstånd mot Fåglabäcksatsning

13:25 | Tanken på en kommunal satsning på att uppföra sju småhus på Fåglabäcksområdet för att få fart på byggandet… Läs mer

Miljö- och bygg beviljade bygglov

12:47 | Vid augustisammanträdet har miljö- och byggnämnden tagit beslut i ett antal byggärenden.

Bedrägeriförsök i miljonklassen

09:27 | Köparen av ett företag i Vaggeryds kommun är anmäld för försök till grovt bedrägeri i miljonklassen.

Kyrkligt bidrag till Tofteryds kyrka

09:18 | Som vi tidigare berättat kommer Tofteryds kyrka att få ett nytt värmesystem. Nu är det klart att Skillingaryds… Läs mer

Det händer i helgen

09:15 | Den här helgen är det en rad aktiviteter som Waggerydsdagen, internationell fest, utställning av miniatyrhästar och allsång. Kika… Läs mer

Skickades hem från akuten med hjärnblödning

08:52 | En ung kvinna skickades hem från sjukhuset i Värnamo med medicin mot kramper. Men sjukhusets läkare hade missbedömt… Läs mer

Ledigt jobb som säljare

20:57 | Nevotex i Nässjö söker via Codeq säljare till möbelbranschen. Läs mer på vår jobbsida.

Lena Landin vann med sina lommar

20:00 | Skillingaryds Fotoklubb har i kväll presenterat årets tredje tävling i färgdia.

Fem lediga tjänster hos IKV Tools

18:33 | IKV Tools i Forsheda har inte mindre än fem lediga tjänster. Läs mer på vår jobbsida.