Kommunalråden i Nässjö och Vaggeryd har sänt en skrivelse till Trafikverket med anledning av att Trafikverket inom kort förväntas att utpeka någon av regionens terminaler (Jönköpingsnodens terminaler) såsom central terminal.
– Inför utpekandet av en central terminal i den så kallade Jönköpingsnoden vill vi lyfta fram det samhällsekonomiskt fördelaktiga i att fokusera på redan befintliga terminaler som har både kapacitet och bra läge, säger kommunalråden Bo Zander, Nässjö och Berry Lilja, Vaggeryd.
– Ibland framställs det så, men det finns heller inget beslut taget av länets regionförbund om att ta ställning i frågan genom förankring genom samråd med sina medlemmar och/eller berörda kommuner, säger kommunalråden.
I både Nässjö och i Vaggeryds kommun pågår sedan flera år infrastruktursatsningar i kombiterminaler för omlastning av långväga gods mellan väg och järnväg. I dagsläget är kommunerna redo att ta ytterligare kliv för att öka samarbetet kring omlastning av gods. Det finns en oro över att Jönköping försöker få Trafikverket att i stället välja Torsvik, vilket fått politikerna i Nässjö och Vaggeryd att reagera.
Höglandsterminalen i Nässjö (belägen i Gamlarp) är en befintlig kombiterminal belägen utmed Södra stambanan. Södra stambanan är utpekad som det nationella järnvägsnätet för godstransporter men har även stor internationell betydelse då EU under år 2010 utnämnt Södra stambanan som en av EUs nio gröna godskorridorer i Europa.
Terminalens läge är alltså särskilt gynnsamt för export- och importgods som ska spridas över Skandinavien och Europa. Terminalen Båramo i Skillingaryd är en befintlig kombiterminal belägen utmed det utpekade nationella vägnätet för godstransporter. Goda anslutningsmöjligheter till Södra stambanan finns också.
Höglandsterminalen i Nässjö är i dagsläget, i den av regeringen antagna nationella planen för transportsystemet 2010-2021, fastställd som en av elva befintliga så kallade centrala terminaler i landet. Samtidigt är det angivet i planen att noderna Jönköping och Örebro är identifierade som föremål för särskilda utredningar om lokalisering av kombiterminal och anslutningsmöjligheter. Dessa utredningar pågår i skrivande stund.
Som ett led i utredningsarbetet beställde Trafikverket en utredning av konsultföretaget WSP som i sin slutrapport (2011) utpekade terminalen i Skillingaryd som den terminal i Jönköpingsnoden som får högst betyg, tätt följd av Höglandsterminalen i Nässjö kommun.
– Denna rapport har Trafikverket avfärdat för att den innehåller brister, men vi håller inte med om bedömningen utan anser i stället att resultatet av utredningen sammanfaller med marknadens, kommunernas och terminalaktörernas uppfattning, säger Berry Lilja.
– Liknande beräkningsmodeller som den WSP använt ger skiftande topplaceringar men i stort sett samma resultat, förtydligar Bo Zander.
– Om staten vill ge näringslivet i regionen tillgång till ökad kapacitet för omlastning av gods mellan väg/tåg, bör satsningen ske utifrån redan befintliga terminaler. Samhällsekonomiskt är det också en fördel och mer försvarbart att investera i redan befintliga terminaler utmed utpekade nationella och internationella transportnät, då detta kan ske till betydligt lägre kostnad, säger Bo Zander och Berry Lilja.
Nässjö och Vaggeryds kommun ser stora möjligheter till ett fördjupat samarbete mellan kommunerna.
– Vi kommer att träffas för att diskutera ett sådant samarbete redan i januari 2012, säger kommunalråden.
Nässjö och Vaggeryd har trots sin storlek tagit ett över tiden stort ansvar och engagemang för satsningar i järnvägsinfrastruktur tillsammans med Trafikverket och tidigare Banverket.
– Detta är något som vi är fortsatt beredda att göra för att ge goda förutsättningar för regionens godstransporter, avslutar Bo Zander och Berry Lilja.
Kartan är från Nationell plan för transportsystemet 2010–2021. Den visar nationella nät och omlastningspunkter av särskild betydelse för dagens godstransporter. Noderna Jönköping och Örebro är i planen föremål för särskilda utredningar beträffande lokalisering av kombiterminal.